Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    Meritpoängen är inte beroende av vilket program man läser på gymnasiet.

    Max antal Meritpoäng är 2,5.
    Godkänt betyg i Engelska 7 ger 1.0 Meritpoäng.
    Steg 3 och 4 i Moderna språk ger - sammanlagt - 1,5 Meritpoäng.
    Då uppnår man max antal Meritpoäng.

    En annan variant är:
    Engelska 7
    och högre kurser i Matematik /som också kan ge 1,5 Merit/.

    Tredje variant:
    Moderna språk, steg 3 och 4
    samt
    Matematik (högre kurser än den, som krävs för behörighet till den utbildningen som du vill söka på högskola).

    Detta gäller oavsett gymnasieprogram. Det är samma regler som gäller för Meritpoäng på alla gymnasieprogram.
    Reglerna kring Meritpoäng finner du här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser.

    Mvh
    Julia SYV