Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    med F betygen i matematik 2b och 3b (om du för övrigt uppfyller kraven, bl.a har godkända betyg i alla andra kurser) kan du fortfarande få ut Examensbevis. Du blir då inte behörig till utbildningar på högskolenivå eller inom yrkeshögskola som för särskild behörighet kräver matte 2.

    Om du inte uppfyller kraven för examensbevis, får du i slutet av år3 på gymnasiet - studiebevis. Du kan på komvux göra planering med SYV för studier mot examensbevis från komvux. Det är till komvux i den kommunen där du är folkbokförd, som du söker läsa på gymnasial nivå.

    Du som fick F i en kurs du läste på gymnasiet har rätt att innan du går ut gymnasiet göra prövning i den kursen i vilken du fick F i. Om du läser matte 3b under år3 på gymnasiet, hinner du nog inte få godkänt betyg på prövningen, men det borde finnas en rimlig chans att få göra prövning i matematik 2b (strax innan du slutar år3) och förhoppningsvis får du godkänt betyg i matte 2b.

    Komplettera efter gymnasiet kan man genom följande alternativen:
    söka läsa kurser på komvux (i den kommunen där du är folkbokförd)
    självstudier + prövningar
    folkhögskolor.

    Om du inte uppfyller kraven för examensbevis, blir du inte behörig till någon svensk högskoleutbildning men det är möjligt att komma in på yrkeshögskola; detta bl.a pga behörighetskraven till yh är ofta lägre + att yh kan ta in obehöriga.

    Du får gärna kika på några exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    xenter-botkyrka/lararassistent-xenter-stockholm
    hermods-yrkeshogskola/internationell-affarslogistiker-green-management-hermods-stockholm
    yhguiden.se/utbildning/campus-nykoping/fibertekniker
    affarshogskolan/b2b-saljare-affarshog-vaxjo
    agil-projektledare-teknikhogskolan-karlstad-distans