Damla

    Hej! Jag skriver för min pappa som är sugen på att studera vidare. Han gick i gymnasiet i Turkiet och har inte fullbordat alla sina betyg. Han har inte heller gått hela gymnasiet. Han är född 1973. Jag undrar om det finns möjlighet för honom att plugga upp sina betyg och få ut en gymnasieexamen.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Din pappa får ta kontakt med komvux i den kommunen där han är folkbokförd och göra planering mot Examensbevis tillsammans med SYV på komvux.

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    förutom på komvux kan man, som vuxen (över 20 år gammal), även få gymnasiekompetens via studier på en folkhögskolans allmänna kurser. Det finns i Sverige cirka 155 st.folkhögskolor och varje fh-skola har minst en så kallad Allmän kurs.
    Sådana allmänna kurser (på gymnasial nivå) leder till Omdöme om grundläggande behörighet. Med omdöme om grundläggande behörighet prövas man - om man söker läsa på högskolenivå - i BF-urvalet.
    Man kan också bedriva självstudier och göra prövningar och ta in betyg från prövningar in i examensbevis. Man kan t.ex börja med att repetera matematiken, för det finns en bra webbplats: www.matteboken.se

    Studie- och yrkesvägledare