Kimia
    Hej
    om man inte erbjuds läsa fysik,bara kemi på distans och biologi kan man läsa.Och MA 3&4 kan man också läsa.Jag menar alltså komvux.

    Vad ska jag göra då?,ska jag då istället välja att gå ett naturvetenskapligt basår?.
    Och hur svårt är det att komma in på just ett naturvetenskapligt basår?,eftersom det är en högskoleutbildning.

    Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia!

    Jag föreslår att du läser på http://www.fragasyv.se/info/studieformer-distans om vad det innebär att läsa på "distans".

    I kurser i Fysik ingår det obligatoriska laborationer och det är näst till omöjligt att göra laborationer på distans. Det fanns distanskurser i Fysik på komvux förut men man fick komma till skolan för att göra laborationerna.
    Ibland skickades det paket till studerande för att kunna göra laborationer hemma - men de försök var inte speciellt framgångsrika och de flesta Komvux slutade erbjuda läsa gymnasiekurser i fysik på distans.

    Om det inte finns på distans, får du söka andra studieformer - flexibla studier eller vanliga studier på dag- eller kvällstid.
    Vi råder dig: sök till komvux och till naturvetenskapligt basår samtidigt.

    Om du kommer in på båda samtidigt, kan du välja sen.

    Med vänliga hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare