S
    Hej om man har lägre poäng till antagningen och måste söka och gör det, kan man även söka om igen en andra gång på sommaren ifall man har höjt betyget så man har mera chans att komma in, och om man har Add och att jag har det, hur ska man göra då, man är inte som alla andra med betygen och sånt så det kanske hindrar av vad man kan göra, finns det nåt speciellt så man kommer in och inte på reserv eller att dom har mer förståelse om man har lite lägre betyg på grund av den diagnosen. för jag har kämpat med betygen har lite ångest nu vad man ska göra och så har jag tio poäng ifrån förra årets av vad jag vill ha. Jag försökt förklara så bra jag kan och hoppas du förstår hur jag menar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    menar du att du läser åk9 nu och söker till gymnasiet till hösten 2016 och undrar om det finns ngt du kan göra för att komma in på den utbildning på gymnasiet som du vill komma in på, även om du har lite för låga betyg. Du har ADD och har svårare än många andra elever att klara krav som skolan ställer och att uppnå lika höga betyg som du skulle ha uppnått om du inte hade ADD. Har jag förstått vad du menar?

    Om det är det du menar, så är det kurator, speciallärare och rektor på din grundskola som kan göra en speciell ansökan för dig (det kallas ansökan "i fri kvot"). Du kan också bifoga ett personligt brev  och dina föräldrar/vårdnadshavare kan också bifoga ett brev och förklara kring dina svårigheter och motivera varför du skulle få plats på just den utbildningen och att du skulle klara av att läsa på den.

    Men självaste ansökan i Fri Kvot gör du inte själv utan din grundskola kan göra åt dig. Du själv lägger in ansökan på ett "vanligt sätt" i gymnasieantagningssystemet.

    Sök till flera olika skolor eller sök flera olika utbildningar på samma gymnasieskola.

    Prata med kurator - både om ansökan i "Fri kvot" och om hen kan rekommendera någon skola där undervisning är anpassad för elever med ADD (mindre klasser, fler personal som är utbildade om ADD-problematiken).

    Det är mina bästa råd till dig.

    Bästa hälsningar & lycka till!

    ANNA