Joseph

    Hej, jag håller på att studera basår hos stockholms universitet. Kurser som matte4, biologi 1 och fysik 1 har gått bra är godkänd på dessa kurser åtminstonde. Kemi1 ligger jag illa, eftersom det beror på brister i kursen och hur avdelningen har strukturerat kursen. Detta kanske är fel av mig att skriva på det sättet men, själv har jag ändå lagt mycket genomsnitt timmar på att försöka studera kemin på även kort tid av 2 månader eftersom både kemi1 och kemi2 var i en och samma termin och kemi1 examineras hela skolämnet med just en enda tenta. Sedan har det även förekommit tekniska brister där jag fick enbart 5-10 min på mig att scanna in lösnignar och svar på hälften av 27 huvudfrågor och inte ens resterande 3 frågor hann scannas in och skickas. Labbarbeten har jag även gjort färdigt i kursen och försökte även använda mig av dessa kunskaper för att besvara på frågor som förekom i tentan och åtminstonde borde jag ha förväntat mig att jag borde kunna godkänna mig minst åtminstonde. Sättet som kemikursen i Stockholms universitet håller på känner jag mig att jag inte kan fortsätta och att jag kommer bara få underkänd ändå. Hur ska man göra vid sånt här situation? Antar att det är bättre att komplettera kemi för att få åtminstonde godkänd hos annan universitet eller komvux?

    Ingen i kemiavdelningen verkar vara villig nog för att hjälpa till eller lösa detta problem och möjligtvist har majoriteten av klassen fått underkänd även. Om man kanske även låg på gränsen till E, alltså Fx borde man normaltvis kunna komplettera sig till godkänd? Men enligt läraren, finns det ingen Fx i basåret vilket jag finner mig skumt eftersom det verkade ändå förekomma i andra kurser som fysik 1.

    Detta är väldigt tråkigt känner jag. Själv vill jag studera biomedicin hos annat universitet men att få underkänd i kurs trots man har kämpat hårt och åtminstonde försökt vissa sina kunskaper  är jättetrist. Visst, basåret är egentligen hos stockholms universitet som inte har biomedicin men åtminstonde fanns det basåret som kunde göras hos universitet inom geografiskt område där jag befinner mig nära. Det är skönare om man får klart allting samtidigt i ett och samma år utförd på rimligt sätt men man kanske får helt enkelt tåla. Inte säker på om det är ens värt att fortsätta på kurs där det ställs för stora krav med få balans, massa orättvisa saker och regler. Tentaupplägg som är gjord i kemikursen är inget som jag kan utföra heller och det är mycket svårt att veta hur och vad man ska göra. Framför allt är det svårt att veta vad felet beror på men jag har inte fått tenta tillbaks än.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Joseph! Tråkigt att du upplever dina studier på basåret på det sättet som du gör. Jag förstår att du är mycket missnöjd. Men vi på FRåGA SYV kan inte påverka hur en viss utbildning bedrivs. Vi kan ge dig råd att vända dig till de utbildningsansvariga på utbildningen, och om du inte får de svaren, från dem, som du kan förstå och acceptera - så kan du vända dig till UKÄ, som har i uppdrag att utöva tillsyn över svenska högskole- och universitetsutbildningar.
    Du får givetvis även ställa din fråga eller uttrycka ditt missnöje - hos UHR.
    Som studie- och yrkesvägledare, som inte jobbar på just det lärosäte som din fråga handlar om, kan jag bara ge ett mycket allmänt "svar", som egentligen inte är ngt svar utan endast några tips.
    Studiemedel?
    Jag tänker t o m på studiemedelsfrågan: om du tar studiemedel, från CSN, så är det fördelaktigt för dig att försöka få godkänt i så många kurser du kan (helst i alla), detta för att du inte ska få avslag från CSN nästa gång du ansöker om studiemedel.

    Prövningar
    Sedan kan jag också ge tips på att du kan samtidigt som du studerar på din nuvarande utbildning även söka möjlighet att göra prövningar. Du får leta i hela Sverige var du kan anmäla dig till en prövning (behöver inte vara i den kommunen där du är folkbokförd eller där du bor. Betyg från prövningen kan du använda för att bekräfta att du är behörig, om du söker till utbildning där en viss kurs krävs (t.ex om det krävs kemi2 för särskild behörighet - behöver du inte ha betyget i kemi1, varken sig för att få lov att göra prövning i kemi2 eller för behörighet till utbildningen - utan du kan direkt göra prövning i just kemi2).

    • : Hej, tack för er respons och detta kanske inte är lämpligt att göra eftersom detta kanske inte är inom SYVs ansvarighet och ber om ursäkt för det. Däremot är jag mycket tacksam över er råd och det var lite svårt att vända sig till om man har problem i universitet eller basår anordnat av universitet. Jag kan kolla på dessa ansvariga som du har delat med om jag har tid tack. Ursäkta ännu en gång för besväret men tusen tack för att ni även delade med info angående studiemedel och prövningar.
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!