Anmar
    Hej
    Jag är en 23årig tjej som läser på komvux , jag läste färdigt samhällsvetenskapsprogram ämnen ,Jag har 1850 poäng hittills och håller på att läsa Biologi 2 och gymnasietarbete som båda har 100 poäng ,jag har fortfarande valfri kurser att läsa för att uppnå slutbetyg poäng , det som hände att jag krånglat med att välja vad vill jag läsa vidare , så mitt mål var att läsa jurist program alla dessa år och mina kurser är riktat mot det,men nu jag ångrar mig så mycket att jag läste inte naturvetenskap från början för att nu vill jag läsa vidare till läkareprogram och jag vet att det är inte lätt men jag är redo att kämpa för det och läsa hur mycket det krävs.Men jag undrar om det går att läsa till det på något sätt , för att jag förstår inte riktigt .Jag läste om läkarutbildning behörighet och just nu läser jag biologi 2 och måste läsa fysik 2 ,kemi 2 och matte 4 , går det att läsa de utan att ha läst t.ex fysik 1 och kemi 1 och vad som gäller matte går det att läsa direkt matte 4 ? om jag måste läsa innan matte 4 typ matte 1c otill 3c hur ska jag göra med poäng ? Kan man läsa mer ?vad borde jag tänka på?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Anmar,
    kursen fysik2 baserar sig på det som ingår i fysik1a;
    kursen kemi2 baserar sig på det som ingår i kemi1;
    kursen matematik 4 baserar sig på det som ingår i matematik3b eller 3c;

    alltså, har man inte grundläggande kunskaper (kunskaper i "underliggande"/lägre kurser) är det svårt, kanske t o m omöjigt att få godkänt betyg i en Högre/"överliggande" kurs - därför ger inte komvux plats på t.ex fysik2 om man inte först får godkänt betyg i fysik1a.
    Om du tror att du har kunskaper eller kan skaffa dem på ngt. sätt utan att läsa t.ex fysik1a, kan du försöka hitta var du kan göra prövning i fysik2 (kostnad 500 kr för varje prövningsförsök).

    Min rekommendation är dock den att du läser fysik1a och sedan fysik2; kemi 1 och sedan kemi2; vada gäller matematik så får man läsa matematik 1a - sedan 2a - sedan 3b och sedan 4; eller vilken som helst kurs på varje nivå i matte. På nivå4 i matte finns det bara en kurs - matematik4.
    På nivå 3 finns det 3b och 3c; 3b är mer inriktad på Ekonomi och 3c - på Naturvetenskap; men formellt sett går det att läsa matte 3b och sedan 4 och bli behörig till bland annat Läkarprogrammet, om man får godkänt betyg i matematik4.

    Vad gäller Examensbevis eller slutbetyg eller "poängen" på komvux - boka tid med SYV på komvux och diskutera allt detta i detalj.
    Hälsningar
    Mikael syv