Anna

    Hej. Jag ska söka till högskoleutbildning nu till hösten och har 19,26 i meritvärde i mitt förstahandsval (företagsekonomi) och sedan 19,76 i mitt andrahandsval (tekniskt basår). Har även lagt till kandidatprogrammet i juridik som tredje val och där har jag 20,26 i meritvärde etc... Min fråga är hur antagningen påverkas om jag exempelvis sätter tekniskt basår som mitt förstahandsval eller före mitt tredjeval (som det står nu)? Eftersom den har så låga antagningspoäng jämfört med mina andra val betyder det att jag blir direkt antagen till den och blir "sparkad ur" antagningen för de andra utbildningarna och inte har möjligheten att komma in på till exempel juridik? Har svårt för att förklara men hoppas att ni förstår min fråga.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anna!
    Du ska som ditt första (högst prioriterat) alternativ sätta den utbildning som du helst vill komma in på, oavsett vilket meritvärde du har eller på vilken nivå antagningsgränserna brukar ligga. Det är precis som du skriver i din fråga så att om du blir ANTAGEN till ditt första (högst prioriterat) alternativ, så förlorar du möjlighet att komma in på flera heltidsutbildningar. Antagning.se kan anta dig till en heltidsutbildning + en halvtidsutbildning samtidigt (vilket blir 45hp per termin, alltså 150% av studietakt) - det är max vad man kan bli antagen till.
    Du kan ringa till antagning.se och samråda med dem om du är tveksam om hur administration kring antagning till svenska högskoleutbildningar går till. Tel.0771-550720 och tel.tid kl.9-16 på vardagar.
    Vänligen och lycka till med din ansökan!
    L.

    Liselotte