Sofie

    Hej! Jag har ett reducerat gymnasiebetyg från 2009. Jag var tvungen att ta bort kursen idrott och hälsa på grund av hälsoskäl, så jag har betyg i alla andra ämnen men inte i det. Nu funderar jag på att söka till högskoleutbildningen till fysioterapeut, där idrott och hälsa är ett förkunskapskrav. Hur går jag tillväga för att kunna söka till den utbildningen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Du behöver göra prövning i Idrott och hälsa  1 och få godkänt betyg i den kursen. I stället för det kan du annars ha intyg från idrottsföreningen om du var aktiv inom ngn idrott.
    Nästa fråga är om Grundläggande behörighet. Vad är överskrift/rubrik på ditt utbildningsdokument? Har du tidigare varit antagen till ngn svensk högskoleutbildning?

    För dig som gick ut gymnasiet år 2009 står reglerna på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-fore-2010-/

    Studie- och yrkesvägledare