anna
    Hej!
    Jag är lite bortsprungen i vad jag vill plugga och skulle behöva lite råd. Jag är 21 år gammal och pluggar för nuvarande till fysioterapeut och är på min andra termin. Jag har dock haft lite tveksamhet senaste månaderna om det är det jag vill jobba med i framtiden.

    Jag gick naturvetenskapliga programmet på gymnasiet, samt pluggade dans på kvällstid och hade större behörighet till det mesta när jag gick ut. Efter gymnasiet pluggade jag en kandidat i dans vilket jag tyckte var väldigt roligt men efter 1 år skadade jag mig och blev tvungen att hoppa av. Då valde jag att börja plugga till fysioterapeut. Jag tycker det känns intressant att få hjälpa människor och tycker om att det är väldigt praktiskt så man slipper sitta still hela dagarna. Dock har jag inte helt fastnat för det och inte tyckt de flesta kurser varit särskilt roliga. Det jag tyckt varit intressant hittills har varit anatomin, etik och moral och mekaniken men väldigt ointresserad av fysiologin. Tycker det är roligare med fakta jag kan resonera fram som fysiska formler eller etiska åsikter. Men tycker det är väldigt svårt och inte så roligt med kurser som bara är att proppa in fakta för faktans skull som ex. en krebs cykel vilken inte kommer sitta ändå. Tycker även att sjukvårdsektorn är lite rörig/trasig, samt att löneutvecklingen är nästan oförändrad under livet och är väldigt specifik utbildning.

    Jag har därför senare tid tittat lite på 2 utbildningar på Chalmers. Är lite sugen på att byta till arkitektur eller Globala system. Tycker arkitektur hade varit väldigt kul då jag älskar att måla och skapa. Tycker om att vara kreativ och kombinera det med något praktiskt. Dessutom jobbar hela min familj i byggbranschen och de trivs väldigt bra. Hade nog helst velat läsa arkitektur och teknik för att det är en kombo av fysik och konst men har inte tillräckligt höga betyg för att komma in på det. Sedan globala system tycker jag är intressant för man får jobba med samhällsproblem och fysik. Tycker dessutom om att de är bra löneutveckling och att det är väldigt brett vilket ger mig möjlighet att jobba i väldigt olika områden. Dessutom vill jag verkligen plugg på Chalmers. De har fantastiska lärare och roligt studentliv vilket jag tycker att jag saknar på GU.

    Nackdelen med arkitektur och globala system är att jag tycker det är jobbigt att sitta still länge, samt att jag är rädd att jag inte kommer orka/klara matten, vilket tror är delvis varför jag inte satte det som första val första gången jag sökte. Jag pluggade något fruktansvärt på gymnasiet och fick bra betyg men var så trött hela 3an. Jag tror jag klarar det, men vill ha tid att ändå hålla på med min idrott på hobbynivå och undervisa på helgerna också utanför skolan.

    Så, jag är väldigt förvirrad och vet inte vad jag vill och känner mig bara mer förvirrad ju mer jag läser på om yrkena. Har gjort massor av pro’s and con’s listor. Å ena sidan borde jag börja en av ingenjörsutbildningarna för de är svårare att läsa igen senare i livet för de är rätt långa (lättare att läsa fysio senare i livet). Samtidigt har jag redan börjat på fysioterapeuft. Kanske borde jag läsa klart och se hur det känns? Hur ska man resonera?

    Det är så stor procent som ångrar sin universitetsbildning och jag vet inte vad jag vill. Jag bryr mig inte om vad jag kommer att jobba med, jag vill bara vara lycklig och inte stå om 20 år från nu och ångra det jag pluggat. Vad är erat bästa råd för att välja?
    Är det viktigare att tycka om utbildningen eller yrket? Och hur vet man innan om man kommer tycka om yrket?
    Samt hur ska jag tänka kring masters? Hur ska jag kunna tänka så långt innan jag valt yrke?

    Är allmänt fruktansvärt dålig på att ta beslut och vet inte vad jag ska ta mig till nu.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,
    jag utläser ur din fråga att det är viktigt för dig att trivas med din livssituation (du skriver om att du vill känna dig lycklig), och där ingår det också att ha "hög lön" eller bra löneutveckling. Du frågar om du bör stanna på din nuvarande utbildning eller söka till en annan. Jag tycker att du kan söka till andra utbildningar men fortfarande fullfölja kurser som du läser nu, inte hoppa av mitt i kurserna. Alla högskolepoäng i avslutade kurser kan hjälpa dig i framtiden (i vilket fall ser det bra ut i CV).
    Jag tänker också på att de kunskaper du får på fysioterapeutprogrammet kan du även använda inom andra yrken än just fysioterapeut och därför vill jag att du överväger att fullfölja din utbildning på fysioterapeutprogrammet.
    Du skriver också om att du "undervisar på helgerna". Jag vet inte vad du undervisar i men gissar på Danslärare/danspedagog. Du kan i alla fall kika på yrket danslärare/danspedagog, som man kan ha som sitt huvudsysselsättning eller som extrajobb om man t.ex undervisar på en kommunal kulturskola på kvälls- och helgkurser.

    Du kanske kan ta och titta på några yrken, t.ex Koreograf och det är eventuellt möjligt att med din bakgrund som dansare + fysioterapeututbildning i bagaget jobba i ett team där koreograf ingår (även om du inte själv vill eller kan jobba som just koreograf).

    Du nämner i din fråga även studier på t.ex Arkitektprogrammet. Om det är fem-årigt program, då tänker jag här även på studiemedelsfråga. Om du tagit studiemedel i ett år för kandidat i dans, och i ett år nu, på din nuvarande utbildning - har du då 4 år kvar med studiemedel. Så, sista året på arkitektprogrammet kommer du inte ha studiemedel, då måste du på förhand planera för hur du ska försörja dig. Jag tänker också på det du skriver om att du inte vill ha ett jobb där du sitter mycket still, och under arkitektstudier kommer du behöva sitta still rätt så mycket, och 5 år är lång tid.
    Du kan göra högskoleprovet, om möjlighet finns till det - det finns ju inga nackdelar i att göra HP. Kostnad på 450 kr och en hel dag då man skriver HP... men annars så finns det inga större insatser varken sig i tid eller pengar. Resultatet från HP kan man använda även till annat än endast konkurrera i HP-urvalet om plats på en högskoleutbildning, t.ex kan man uppge sitt höga resultat i CV (för att imponera på arbetsgivare :).

    Jag tror inte det finns något jobb eller någon utbildning där man stormtrivs varje sekund under hela tiden! Det kommer inom alla yrken och under alla utbildningar vissa perioder när det är av olika anledningar ganska jobbigt, och att övervinna det är också en stor bedrift och merit, som bidrar till livserfarenhet och personlig mognad. Det finns ofta stor vinst i att ha fullföljt en hel (komplett) eftergymnasial utbildning. Så, jag vill därför råda dig fundera på att läsa klart på ditt nuvarande program. Du kan dock samtidigt lägga in ansökan till andra utbildningar medan du läser på ditt program och även söka jobb. Om du med godkända resultat avslutar första året på ditt program, kan du ansöka om studieuppehåll med bibehållen studieplats. Om den ansökan blir beviljad, behöver du inte "bränna den bron" om du "hoppar av" din nuvarande utbildning utan ska senare, om du bestämmer dig för det, återvända till fysioterapeutprogrammet.
    ang.Fysioterapeut - så vill jag påminna om att man kan vidareutbilda sig till Stressfysioterapeut eller till Djurfysioterapeut. Och så kanske det även finns andra vidareutbildningar, som jag inte känner till eller som kan tillkomma i framtiden.

    Sammanfattning
    Du kan söka andra jobb och utbildningar men samtidigt är mitt råd att du försöker få godkända betyg på kurser du redan har påbörjat inom ditt program. Om du kommer in på en annan utbildning eller får heltidsjobb, försök få studieuppehåll med bibehållen studieplats. Se på vilka de olika möjligheterna med grundutbildning från fysioterapeutprogrammet, förutom det mest uppenbara att jobba som just fysioterapeut.

    Studie- och yrkesvägledare