Elliot
    Hejsan!

    För att få behörighet till Handelshögskolans kandidatprogram i i ekonomi krävs betyget C i moderna språk 3. Jag tänkte gå ekomomiprogrammet och jag undrar om jag måste välja moderna språk 2 och 3 som individuellt val för att få behörighet eller om det finns ett annat sätt. Jag undar också om kurserna moderna språk 2 och 3 finns på VRG Odenplan.

    Tacksam för svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej! på Ekonomiprogrammet på gymnasiet är moderna språk obligatorisk att läsa. Det kan du se i Programplanen för EK >
    Har du på grundskolan läst moderna språk som språkval? En kurs moderna språk är obligatorisk på EK, oavsett inriktning. Om du läst moderna språk på grundskolan, läser du mod.språk 3 på gymnasiet, på ekonomiprogrammet - om du fortsätter läsa samma språk. Annars (om du vill ta nybörjarkurs - blir det Moderna språk 1 och så räcker det på ekonomiprogrammet, för att uppfylla kraven för exam.bevis). Att du behöver betyget (och lägst C ) i mod.språk 3 har inget med att uppfylla kraven för exam.bevis från gymnasiets ekonomiprogram att göra.

    HHS, som är en privat högskola, har avvikande behörighetsreglerna. Den erkänner inte meritpoängen och kräver, för behörighet, lägst C i betygen. Det är mycket ovanligt i Sverige, där det för behörighet räcker med E betygen.

    Så, helst ska du fortsätta läsa samma språk som du läste på grundskolan som ditt moderna språk. Om du på grundskolan inte läste ngt modernt språk eller om du vill börja med ett nytt språk - läser du mod.språk 1 på ekonomiprogrammet som en obligatorisk kurs. Sedan är det inte alls säkert att du ska kunna läsa mod.språk 2 och 3 på ekonomiprogrammet. Men om din gymnasieskola ger dig den möjligheten, kan du ha mod.språk både som programfördjupande kurser eller som kurser inom individ.val. Du kan i programplanen för EK se att mod.språk får läsas som kurser inom programfördjupingen (upp till 3 kurser, 300 p.) och inom individ.val får "vilka som helst" kurser läsas, men det måste finnas möjlighet (din gymnasieskola måste ha lärare som kan undervisa + tillräckligt antal elever bör väja läsa kursen).

    • : Tack så mycket!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!