Linnea
    Hej,
    Hur ska man veta vad man vill bli, på riktigt?
    Jag är en förvirrad ny ungdom ute i arbetslivet och jag vill snart påbörja mina efter studier, men känner mig så förvirrad och pressad på att komma någonstans i mitt liv.

    Har du några tips på hur jag kan ta reda på vad jag vill bli eller utbilda mig till?
    • Julia : Vad läste du på gymnasiet? Vad jobbar du med nu?
    • : Jag läste Estet - estetik & media. Idag jobbar jag timmar på ett hotell inom housekeeping.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Linnea!
    Du skriver inte vad du läste innan och var du jobbar nu.
    Rent allmänt så finns det följande alternativ:
    1. fortsätta jobba där du jobbar nu tills du kommer på vad du vill läsa
    2. se på utbudet av utbildningar - på högskola www.studera.nu & på yrkeshögskola www.yhguiden.se & på folkhögskola www.folkhogskola.nu - och se om någon/några utbildningar verkar vara intressanta för dig
    3. läsa på om olika yrken http://www.framtid.se/professions/ och försöka hitta ett eller ett par som du vill satsa på
    4. ta reda på vilka yrken som behövs på arbetsmarknaden inom några år och välja ett av dem - för att ha större chans att få jobb. Se på http://www.fragasyv.se/info/har-finns-jobben

    Hälsningar
    Mikael SYV

    • : Jag läste Estetik med inrikt. Media på gymnasiet och jobbar just nu timmar på ett hotell inom housekeeping.
    • : Estet - estetik & media
    • Milla : Jag kommer att skriva ett nytt svar på din kommentar och din fråga.
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    Det är bra att du jobbar! Även om det "bara är timmar" så får du värdefull arbetslivserfarenhet & genom att du träffar olika personer inom jobbet, kanske du kommer på vad du vill bli när du blir "stor":)!
    Jag har ett konkret förslag till dig: fundera på om du vill söka SYV utbildning och hjälpa i framtiden personer som befinner sig i samma eller liknande situation som din nuvarande situation då du inte vet vad du ska satsa på. Du vet ju hur det känns att inte veta vad man vill läsa och bli i framtiden!
    Utbildning till SYV är på tre år på heltid. Den största utbildningsorten för SYV är Malmö och de andra - är Umeå och Stockholm men man kan också hitta utbildning på distans med t ex träffar i Göteborg.
    Andra förslag (om inte SYV "duger":) är lärare och socionom - två yrken där man också har stor nytta av en tidigare erfarenhet av att ha varit förvirrad och vilsen inför arbetslivets utmaningar... Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare