Emil
    Hej! Min Kanadensiske vän funderar på att börja studera kriminalteknik i Sverige, och jag undrar hur hon ska gå till väga för att börja söka. Hon kan ännu inte svenska, och det vore optimalt om det går att göra i Stockholm på en engelskspråkig utbildning. Vilka tidigare utbildningar behöver hon, och vilket tillstånd behöver hon för att få studera här?

    Var kan vi läsa om möjliga utbildningar?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, jag hittade ett Masterprogram som kan vara av intresse för din vän. Se www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program/?pKod=MFV2M&lasar=17/18

    det är i Uppsala; grundutbildning motsvarande tre årsstudier på högskolenivå krävs. Programmet är på engelska; kontakta gärna studievägledare på Uppsala Universitet för mer Information.

    Annars så finns alla utb på högskolenivå i Sverige att hitta via högskolornas gemensam sida www.studera.nu

    • : Tack! Finns det någon möjlighet att det finns en psykologikurs som bara ger kandidatexamen, eller finns det bara masters i det? Jag hittar det ej på Studera.nu, finns det något annat sätt att hitta det på?
    • : Jag ska tillägga att det måste vara på engelska då hon som sagt inte kan svenska.
    • Julia : www.studera.nu är svenska högskolornas gemensam hemsida och alla högskoleutb bör finnas där men se också www.antagning.se
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    om hur man ansöker om Uppehållstillstånd för studier på ett svenskt lärosäte, högskola eller universitet finns info på www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Studera-i-Sverige

    Alla utbildningar som idag finns på svenska universitet och högskolor med undervisningsspråk ENGELSKA kan du/ni se på www.studera.nu/jamfor-utbildning/?q

    Mer info som är relevant till din fråga kan man få av en Internationell koordinator på den högskola/universitet där personen "i fråga" vill studera.

    Vänligen

    ANNA