Ibro

    Hej. Min dröm är och utbilda mig till läker. Men vägen ser smäll ut:( Och går nu siste år naturvetenskapliga basåret. Jobbar 110% med uppgifterna. Hoppas på få fira i omdömen, men har begynt mer och mer på läker utbildningen vad om jag inte kommer in på mi. Dröm utbildning? HP funkar inte för mig. Så vad skall man gör det finns många andra yrket men jag har bara en dröm och kämpar för det. Men vis jag for 4 i omdömen finns det något annat väg och kom in på läker utbildningen i Sverige.? Är i grund utb undersköterska. Det måsta finnas något eller ett vis och kom in på läker utbildning utan HP med 4i omdömen. Är tacksam for all svar och idéer.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ibro!
    Du skriver bland annat "går nu siste år naturvetenskapliga basåret." men basåret är ettårig utbildning, hur kan man då gå sista året på utbildningen som är på ett år? Är det på högskolenivå, på universitetet som du läser basåret?
    Du nämner också "omdöme" och siffran "4"; jag gissar på att det handlar om Omdöme från en folkhögskola. Det stämmer att omdöme från en folkhögskola uppgår till högst 4.0 (det är högsta omdöme man kan få på en folkhögskola). Men högsta omdöme garanterar inte plats på populära högskole-/universitetsutbildningar. Att man i antagningsstatistiken ser antagningsgräns "4.0" i BF-urvalet betyder att "någon" med det omdöme kom in (inte alla med det omdöme som kommer in). Det brukar vara väldigt många fler som har 4.0 i BF-gruppen/urvalet, som söker - jämfört med de som kommer in på läkarprogrammet.
    Läkarprogrammet är en av de mest populära universitetsutbildningar i Sverige. Även om man kämpar hårt finns det inga garantier på att komma in. Sedan är det så att inte alla som kommer in som sedan tar ut läkarexamen. Det är tuffa studier och ett antal studerande väljer eller tvingas hoppa av varje år.
    Om du vill fortsätta kämpa för din dröm, försök få så höga betyg eller omdöme i alla kurser du läser, gör högskoleprovet så många gånger du kan. Under alla omständigheter måste du vara BEHÖRIG, alltså ha både grundläggande och särskild behörighet.
    Till läkarprogrammet är särskild behörighet godkända betyg i gymnasiala kurser Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matematik4. Alla behöriga sökande deltar i konkurrensen om utbildningsplats.
    Man kan konkurrera samtidigt i flera urvalsgrupper: betygsgruppen/grupper, HP-urvalet (resultat från högskoleprovet) och även söka i AU, alternativt urval. KI, Karolinska institutet i Sthlm brukar göra antagning i AU.
    Se var läkarprogrammet i Sverige ges: studera.nu/jamfor-utbildning/?q=l%C3%A4karprogrammet och sök till alla orter - prioritera så att första alternativet är ditt "favoritalternativ", där du helst vill komma in.
    Undersök frågan om AU: på vilka orter som AU kommer erbjudas vid antagning till läkarprogrammet och sök även i AU.
    ****
    Undantag/speciella tillfällen...?
    Det har tidigare (någon gång) hänt att personer med sjuksköterskelegitimation, alltså "behöriga sjuksköterskor" med examen från sjuksköterskeprogrammet, givits möjlighet att söka i en speciell grupp - till läkarprogrammet, och antagningsgräns blev i den gruppen något lägre.
    Om sådan möjlighet kommer ges i framtiden, vet vi inte.
    Om du kan tänka dig söka till sjuksköterskeprogrammet med förhoppningen om att någon "öppning" kommer att uppstå för att sedan lättare komma in på läkarprogrammet, får du gärna överväga det.
    Sjuksköterska kan i Sverige vidareutbilda sig till flera olika yrken, bl.a till Barnmorska, till Specialistsjuksköterska (finns olika inriktningar, t.ex pacemakersjuksköterska och anestesisjuksköterska) och även jobba som t.ex uroterapeut eller transplantationskoordinator.