Mikael SYV på FrågaSYV

    Om kursen Dansteori läs på Skolverkets hemsida och skillnader och likheter mellan olika program är bra beskrivna på www.gymnasieguiden.se där det på varje programbeskrivningen även finns en snabblänk till programplan och du kan se alla kurser som läses på alla program.

    Se i Programplanen för estetiska programmet att det är 400 poäng danskurser som är obligatoriska på inriktningen Dans plus man kan välja 500 poäng inom Programfördjupningen och det är möjligt välja danskurser för alla de 500 poängen plus ovanpå det har man 200 poäng individuellt val (som elever på alla program har att välja) där man också kan ta danskurser.

    Det är på Estetiska programmet, Inr dans möjligt läsa 900 poäng danskurser men minst läser man 400 poäng danskurser.

    Men profil "dans" på naturvet.programmet går oftast ut på att man erbjuds läsa 200 poäng danskurser inom indiv.val och det är det som är möjligt att göra inom ramen för det tillåtna (därför att danskurser inte får läsas som programfördjupande på NA ) / vad skolan kan göra mer är att erbjuda läsa en eller flera utökade kurser dvs läsa på mer än heltid och de utökade kurser kan också vara "danskurser" men det är omöjligt att få lika mycket dans på något annat program än på estetiska, inriktning dans, vågar jag påstå.

    Och så finns det också Särsilda varianter på ett antal skolor som av Skolverket blev beviljade att ersätta några andra obligatoriska på NA kurser med estetiska kurser... Och om du berättar i vilket län du bor, kan vi se om någon skola med särskild variant finns nära dig.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    Var det  Särsilda varianter finns kan du se Här>>

    och eftersom jag inte vet i vilket län du bor, kan du själv se om någon skola med särskild variant finns nära dig.