Hej Sophia!

    Vad vill du söka för utbildning? På högskola? på Yrkeshögskola? Andra utbildningar? Vilket yrke är du intresserad av?

    Kommer du att få Examensbevis från komvux nu till sommaren?

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Hej! Jag vill söka in på universitetet, men vad jag ska läsa har jag väldigt svårt att bestämma mig för. Något form av bevis bör jag väl få om jag läser på komvux? Det är ingen som sagt någon om det.
    • Julia : Har du fått Examensbevis eller Studiebevis från gymnasiet? Jag skriver ett nytt svar till dig nu.
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sophia!

    Vi vet inget om det som inte du skriver i din fråga. Vi kan inte gissa oss till information, utan vi måste få info från dig för att kunna ge dig rätt svar.

    Det du måste berätta för oss är:

    - Vad heter det utbildningsdokumentet som du fick när du slutade på gymnasiet (Examensbevis eller Studierbevis eller Studieintyg)?

    - Gick du på ett högskoleförberedande eller på ett yrkesprogram på gymnasiet?

    - Vilka ämnen läser du på komvux nu och varför läser du just de ämnena/kurserna?

    När kurserna på komvux är slut, kommer du att få betyg i varje kurs. Sedan är det beroende på svar på frågorna (ovan) - ... om du inte har redan fått Examensbevis från gymnasiet, kanske du får Examensbevis från komvux.

    Beroende på om du läste yrkesprogram eller högskoleförberedande program, så kanske du uppnår grundläggande behörighet till högskolestudier (beror, som sagt på vilket program du läste och vilka kurser du läser nu).

    Det fattas information för att jag ska kunna ge dig ett bra svar.

    Om jag beskriver alla de olika varianterna... "om du läste på yrkesprogram..." ... "om du läste på ett högskoleförberedande program"... om du just nu läser svenska 2, 3 och eng6... då kanske... och så vidare... det blir långt och onödigt krångligt.

    Om du inte vill eller kan svara på våra frågor, råder jag dig i så fall gå prata med SYV på komvux.

    Vi vill hjälpa dig men har ingen möjlighet om inte vi får svar på frågorna (ovan) och beroende på vad du svarar, så kanske vi måste ställa ännu fler frågor till dig, innan vi kan ge dig ett bra svar.

    Jag hoppas du förstår att jag vill hjälpa dig genom att ge dig ett korrekt svar!

    Hör av dig och försök svara på alla mina frågor utförligt. Du får också gärna uppge i vilka kurser du eventuellt fick F (om du nu fick några F på gymnasiet).

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv