Mikaela
    Nu när slutliga antagningar precis kommit in så börjar jag tvivla på mina val. Den skolan jag vill gå på ligger mycket närmare och verkar bättre. Så min fråga är hur byter jag skola? Terminen har ju inte börjat än och svarstiden är ju inte ens slut. Hur söker jag in till den skolan jag vill gå på? Hamnar jag längst ner på reservlistan eller beror det på mina betyg?

    1 Svar

    Hej Mikaela!

    Du kan ändra ditt val till gymnasieskolan men du kommer endast att bli antagen om du är behörig och skolan och programmet har lediga platser, dvs så är dina chanser inte lika stora som vid din första ansökan.
    Om du ändå vill ändra så gör du det via en blankett som finns på gyantagningens hemsida.
    När terminen börjat och om du fortfarande skulle vilja byta skola får du ta direktkontakt med skolorna då det är gymnasieskolorna som sköter själva reservantagningen då. Men om du är säker på att du vill byta är det bättre att kontakta gyantagningen tidigare än att vänta till terminen har startat.

    Om du bor i stockholm har gyantagningen.se publicerat skolor som har lediga platser.
    Om du bor i ett annat län så bör det vara samma sak där, dubbelkolla med gyantagningen!

    http://www.gyantagningen.se/aktuellt/aktuellt/2015-06-30-lediga-platser.html

    Vänliga hälsningar
    Melina SYV