Petronella
    Hej
    Jag ska flytta från Kronobergs län till Västra götlandsregion sommaren/hösten 2018. Eftersom att man väljer eller "ansöker" till ett gymnasium och en linje redan i januari/februari i början på året, så har jag inte riktigt koll på hur jag ska kunna söka till någon gymnasium skola som jag än inte är folkbokförd i. Hur bär jag mig åt? Ska jag och mina föräldrar kontakta kommunen eller hur fungerar det?
    • Ludmila : Läser du åk8 nu? Så du söker till åk1 på gymnasiet med start hösten 2018?
    • Ludmila : Vet du när du blir skriven/folkbokförd i Västra Götaland? och i vilken kommun kommer du att bo och/eller att vara skriven i?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Petronella,

    alla elever har rätt att söka till vilken gymnasial utbildning de vill i hela Sverige, oavsett var de bor eller är folkbokförda. Men folkbokföringsadress är viktig, pga kommunala skolor tar in i första hand elever som är "egna elever" dvs bor i samma kommun /eller inom "avtalsområde" - enligt samarbetsavtal mellan kommuner/.

    Om du söker till en fristående gymnasieskola - spelar det ingen roll var du är skriven/folkbokförd, pga fristående gymnasieskolor tar in alla sökande som "förstahandssökande", dvs de "går" endast på betygen; och inte på folkbokföringsuppgifter.

    Det är bra att du är ute i god tid. Ta gärna del av info om olika gymnasieprogram på www.gymnasieguiden.se/program och titta på gymnasieskolornas presentationer; gymnasieskolor som finns i Västra Götaland hittar du på www.gymnasieguiden.se/gymnasium

    Exakt hur den "tekniska delen" av ansökan går till när du söker till en annan del av Sverige - kan Antagningskanslier>> ge information om. Oftast funkar det så att man söker via "sin egna" gymnasieantagningen, dvs via sitt eget antagningskansli och SYV på din grundskola borde kunna hjälpa dig med det. Annars kan man alltid kontakta både >>Antagningskansliet i sitt län, där man bor när man söker och Antagningskansliet i det länet dit man söker>>. De två antagningskanslier kommer att samarbeta kring din gymnasieansökan.

    När du eller dina vårdnadshavare kontaktar antagningskanslier, är det bra att uppge När du flyttar; till vilken kommun du flyttar; när du kommer att bli folkbokförd på den nya adressen och det är också bra om du på ett ungefär vet vilket program/inriktning och på vilka gymnasieskolor, som du är intresserad av.

    Du får gärna höra av dig igen, berätta hur det går och ställa frågor till oss! Vi blir glada om våra svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar / lycka till!

    ANNA