Hej Julia,

    Söker man till gymnasiet i Sverige med utländska betyg, är det ”huvudman för skolan” som eleven söker till, som har rätt att bestämma om betygen som eleven har, räcker för att kunna antas. Det heter att söka ”i fri Kvot”.

    Gymnasieantagningskansliet (i den regionen som eleven söker till gymnasiet) kan ha utarbetat vissa ”lokala regler och rutiner” som de applicerar vid antagning till gymnasiet med utländska betyg.

    Hänvisningar:
    antagningskanslier.se - info om alla de olika Antagningskanslier (man väljer rätt kommun och hittar just sitt antagningskansli)
    Om Fri kvot - var god läs i Gymnasieförordningen - kap.7  §3.
    Om Behörighet till gymnasiet - Skollagen - kap.16  §31.
    ***************************
    Övrigt: ang. antagning till IB >> - bestämmer rektor på skolan pga det är det Internationella gymnasieprogrammet som lyder under IBO-organisationens regler.

    vänligen
    ANNA