Alexandra
    Hej

    Jag tar studenten nu i sommar. Jag vill göra en prövning i matte 4 på komvux och läsa upp fysik 2 så fort som möjligt. Hur ska jag gå till väga? Kommer jag hinna läsa upp t.ex. 2 kurser tills HT2021?
    • Anna : Vilken kommun är du folkbokförd i?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, läsa på gymnasienivå söker man till komvux i den kommunen där man är folkbokförd.
    T.ex om man är folkbokförd i Stockholm - så tittar man på info på komvux.stockholm.se

    I din fråga nämner du kurserna: fysik2 och matematik4. Det är två st. 100poängs kurser.
    En 100p.kurs läser man på heltid på fem veckor.

    ang.prövningar - när man inte längre är gymnasieelev, får man göra prövningar i alla de olika städer/kommuner (behöver inte vara där man bor eller är folkbokförd i).

    • Alexandra : Kan jag söka till en kurs nu även om jag inte fått mina slutbetyg?
    • Anna : Söka kan du säkert göra, men påbörja läsa kan du tidigast efter det att du får ut ditt examensbevis eller studiebevis. Prata gärna med SYV på komvux om det!
    • Alexandra : Kursen jag har sökt till börjar 29 juni och sista ansökningsdagen är 3/5. När kursen väl börjar har jag mina betyg men kommer jag få avslag nu direkt som obehörig?
    • Anna : Ta kontakt med komvux. Komvux borde ha erfarenhet av gymn.elever som direkt efter avslutad gymn.utbildning vill börja läsa på komvux. Problemet här blir att få svar på frågan Exakt När gör komvux antagning? Komvux vill ju inte anta dig till en kurs i vilken du kort tid efter antagningen och innan du kan påbörja kurs på komvux kommer kunna uppvisa godkänt betyg i (det blir i så fall Konkurrenskomplettering, och det har komvux inte råd med, allt som oftast). Komvux vill först se dina betyg från gymnasiet innan de gör antagning. Prata med personal på komvux i din kommun om det.
    Läs alla kommentarer