student

    Hej! Idag öppnades ju sökande för att studera kurser i komvux, så jag tänkte söka engelska 7 och så kom det upp 3 olika val av platser eller vad man nu säger företag eller bolag. Ena var Eductus aktiebolag, andra Kommunala vuxenutbildning och så sista Hermods aktiebolag. Jag förstår inte skillnaden på dem. Kan jag söka in till alla tre och se vilken jag kommer in på? Hur ska jag göra?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mira,
    du Önskar vilken skola du vill få kursen/kurser på. Sedan kan du få kurser på en annan skola (samma kurser, alltså, men på en annan skola). Skillnaden är oftast Gatuadress vad skolan ligger (pendlingsavstånd för dig från din bostad eller från din arbetsplats); alltså råder jag dig söka till den skolan, i första hand, dit det är närmare för att pendla till.
    Se också om det är olika studieformer: Distans, Flex, Dagtid, Kvällstid. Det är vilken Kurs och vilken studieform du önskar läsa som är det viktigaste, inte vilken skola som kursen går på... men om det blir för långt för dig att åka till en av skolorna, sök då i första hand till den skolan som ligger närmare.
    Du borde också kunna få hjälp att göra ansökan av komvux-personal, om du upplever svårigheter att välja vilken utbildningsanordnare du bör prioritera att söka till i första hand. Vänd dig till komvux och be om hjälp!