Lema

    Hej! Jag har en fullständig gymnasieexamen från naturprogrammet med godkänt i alla ämnen. Jag har ett meritvärde på 17,18 i BI. Jag har även läst allmän linje på folkhögskola med 4,0 i BF. Just nu arbetar jag inom vården. Jag undrar hur jag kan söka till läkarprogrammet i Danmark och hur ansökningsprocessen ser ut. Jag har svårt att förstå informationen på internet då jag inte är så insatt. Hur kan jag utnyttja mina tidigare meriter, vilka hemsidor behöver jag besöka och hur ska jag förbereda mig? Kan jag utnyttja mitt studieomdöme? Har jag ens en chans att komma in med tanke på mina gymnasiebetyg? Var gör jag ansökan? Vem kan jag vända mig till för att få mer information angående detta, på svenska eller engelska?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!

    med frågor om studier i Danmark måste vi hänvisa till det danska undervisningsministeriet - www.optagelse.dk
    Fråga SYV har inga egna experter på studier utomlands, tyvärr.

    Vi kan hjälpa dig endast genom att ge dig länkar till de hemsidor som vi bedömer som pålitliga och där du själv sedan får leta efter information, och vi rekommenderar dig att kika på följande hemsidor:
    norden.org/fakta-om-danmark
    studera.nu/studera-utomlands/pa-egen-hand/lander-a-o/danmark
    www.ug.dk
    http://studyindenmark.dk/

    Vi kan också ge råd att du kontaktar EURES-rådgivare, expert på Danmark (som egentligen är expert på den danska arbetsmarknaden men ofta kan även hjälpa till med att svara på frågor om utbildningssystemet i "sitt land"); E-post adress till EURES-rådgivare, expert på Danmark är [email protected]

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Julia