Alex
    Hej! Jag kom inte in på mitt förstahandsval, men jag är helt behörig till det. Hur gör jag för att komma på reservplats innan det är försent?

    Behöver jag även säga "ja" till den plats som jag inte vill ha?
    • Anna : I vilken del av Sverige söker du till gymnasiet?
    • Anna :

      I olika delar av Sverige kan det göras på lite olika sätt - jag menar med RESERV-kön och om svar absolut krävs eller om det är OK att inte svara och då räknas det som om du svarade "ja"... så man måste veta vilket "ditt" gymnasieantagningskansli är.

    • Alex : I enköping svealand bor jag, dock gymnasiet som är mitt förstahandsval är i uppsala.
    • Mikael : Är du behörig till ditt förstahandsval? I så fall bör du stå i reserv. Kan du se om du fick reservplats?
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alex,
    olika gymnasieantagningskanslier (i olika delar av Sverige) kan göra på lite olika sätt. Oftast ställs behöriga elever automatiskt i reservkön till sina högre prioriterade alternativ (om de är behöriga och antogs till något av de lägre prioriterade alternativen eller om eleven inte alls antogs någonstans - då ställs hen i RESERV till alla sina alternativ som hen är behörig till).
    "Standard"-råd är att du försöker få hjälp av "din SYV" alltså den studie- och yrkesvägledare som du hade på skolan när du sökte till gymnasiet, men om hen har semester, då bör det i "din kommun" finnas någon "jourhavande SYV" eller "sommar-syv". Du kan även kontakta "ditt gymnasieantagningskansli". Du hittar kontaktuppgifter till alla Sveriges olika antagningskanslier på Antagningskanslier.skr.se - du "hör" till ett visst kansli enligt kommunen där du är folkbokförd i.