Liker
    En 15årig kille.som går i nian med 280 som merit, från 8an. Jag funderar på att bli mäklare inom finnans för att det värkar vara något kul
    1. Jag undrar om jag borde välja examen som civilekonom eller examen som civiltekniker. (Vilken som är lättast), om det finns en lättare.
    2. Jag undrar även om hur stora chanserna är att få jobbet efter högskolan, och om det är många som söker till jobbet?
    // En elev

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Aziz!

    Mäklare inom finans kallas ofta för en "Aktiemäklare". Du kan läsa om det yrket på framtid.se/yrke/aktiemaklare
    Först bör du läsa på gymnasiet och rekommenderad utbildning är Ekonomiprogrammets inriktning Ekonomi, Naturvetenskapsprogrammets inriktning Naturvetenskap eller Teknikprogrammets inriktning Teknikvetenskap.
    Vad gäller eftergymnasial utbildning, så gäller följande: Mäklare inom finans har i Sverige traditionellt en examen som civilekonom eller en examen som civilingenjör med inriktning industriell ekonomi.
    Civilekonomprogrammet är 4 år lång högskoleutbildning (på heltid). Särskild behörighet till det är godkända betyg i gymnasiala kurser Matematik 3 och Samhällskunskap 1b.
    ***
    Civilingenjörsprogrammen är 5 år långa utbildningar (på heltid).
    För att bli behörig till civilingenjörsprogrammen måste man bl.a ha godkända betyg från gymnasiet i Matematik 4, Fysik2 och kemi1. Fysik och kemi läser man inte på ekonomiprogrammet på gymnasiet, utan endast på naturvetenskapsprogrammet och på teknikprogrammet.

    Det är alltså längre väg att gå via civilingenjörsprogrammet, men kan också vara något säkrare väg. Svårt att säga på så lång tid framöver.
    Du ska ju först läsa på gymnasiet i 3 år. Mycket kan förändras på 3 år. Kika på följande utbildningar på gymnasiet, är mitt råd:
    Ekonomiprogrammets inriktning Ekonomi, Naturvetenskapsprogrammets inriktning Naturvetenskap eller Teknikprogrammets inriktning Teknikvetenskap.

    • Liker : Tack så mycket!
    • Liker : Tack så mycket! Jag undrar även om hur många som söker in som aktiemäklare och hur många som får jobbet? Tack så mycket att du besvarade min fråga!
    • Anna : För dig blir det aktuellt att söka jobb som aktiemäklare om 7-8 år. På så lång tid vet ingen hur situationen på arbetsmarknaden kommer att förändras. Hur det ser ut idag är "en sak" men hur det kommer se ut om 7-8år är det ingen som vet. Det är också mycket möjligt att dina planer och mål kommer att förändras och du kanske inte alls - efter gymnasiet - vill söka läsa mot aktiemäklare. Du kanske ändrar dig och kommer att vilja jobba inom någonting annat. På tal om "hur många som söker jobbet och hur många som får det jobbet", så kan det vara så att många söker som inte har de kvalifikationerna som arbetsgivare efterfrågar: de chansar eller så är de arbetssökande och måste uppvisa för arbetsförmedlingen att de aktivt söker många jobb, så det är i så fall antal "behöriga" sökande som skulle vara intressant att få fram, men det är ingen som för statistik över det, i alla fall känner vi inte till att ngn skulle föra sådan statistik. Den uppgift vi idag har om yrket Aktiemäklare/mäklare inom finans är att det är "svårt att få jobb".