Hej Zahraa.

    Om tidigare statistik visar att antagningsgränsen ligger på 18-19 och du ligger över det så ser dina möjligheter goda ut.
    Statistiken bygger på konkurrensen som beror på olika faktorer så som antalet studieplatser, hur stor årskullen är samt till viss del på marknadsföring osv.
    Självklart kan det variera år till år men apotekarprogrammet är en populär utbildning samt att arbetsmarknaden ser väldigt ljus ut det tyder på att antagningsgränsen kommer fortsätta att vara hög.

    För att öka dina möjligheter att bli antagen kan det vara bra att göra högskoleprovet du är då även med att söka i urvalet för högskoleprovet. Det kan aldrig påverka värdet av betygen.

    Lycka till!

    Vänliga hälsningar
    Melina SYV