Kathrin
    Jag vet att det är mycket som spelar in i hur antagningspoängen varierar år för år men skulle vilja höra någons åsikt gällande min chans att komma in på tandläkarlinjen i Umeå. Jag är säker på att jag går ut gymnasiet med 20.10, vilket skulle placera mig i andra urvalet. Min yrkesväglderare säger att jag kommer in, men eftersom att det handlar om andra urvalet hänger allt på hur många som tackar nej till utbildningen. Så som jag sett det så har antagninspoängen minskat stadigt de senaste åren. Finns det ngt som talar för att det kommer öka (med tanke på BIEX avsaknad)? Det är intagning till våren och jag kommer "ha is i magen", men oron tar kål på mig redan nu. Självklart vill jag höra "Du kommer in", men jag vill inte att det är ngt som sägs bara för att lugna mig, jag behöver få perspektiv. Så vad tror du? Skulle du vara orolig i samma situation eller skulle du lutat dig tillbaka? Vilket plats i andra urvalet skulle jag möjligtvis ligga på? Du behöver inte svara på alla frågor, men hoppas du förstår vad jag söker för svar. Mvh Kathrin

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kathrin,

    jag förstår att du är orolig och att du vill veta ... :) Det skulle jag också velat i din situation! Har absolut förståelse för det.

    Men tyvärr är det omöjligt att svara på din fråga om du kommer in eller inte. :(

    Vad jag skulle göra i din situation, så skulle jag hoppas på att jag kommer in men samtidigt förberett mig om i fall jag inte kommer in, dvs söka jobb och andra utbildningar och andra alternativ typ "vad göra jag om jag inte kommer in"? - t.ex kan det inte skada att kika på yrkeshögskola och deras utbilndingar till Tandsköterska, ex. här>> Det är t.ex inget som säger att man ej kan först läsa till Tandsköterska>> och sedan till Tandläkare>>.

    Jag skulle också kikat på andra yrken, som ex. Tandtekniker>>.

    Jag skulle också sökt jobb - vilket jobb som helst men kanske i första hand inom vård- och omsorg. och då är chansen stor att kunna ha det som extrajobb>> även under studietid senare... och i fall man "tillfälligt inte kommer in på sin utbildning" - kan man jobba heltid; och sen gå över till deltid när man senare börjar studera.

    "Hoppas på det bästa men förbereda sig till det värsta!"-principen skulle jag anamma.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Även om jag inte alls mådde bättre av ditt svar vill jag tacka dig för principen, den får en att tänka positivt.
    • Anna : Vi på fråga syv är glada om våra svar blir på något sätt till hjälp! lycka till!