Kimia
    Hej,
    hur stor är chansen att man kommer in på biomedicinsk analytiker/forskarutbildning efter Na,med hög resultat?.

    Tacksam för hjälpen!
    Mvh
    • : Det är ju helt omöjligt att svara på din fråga! Det är ju ingen som vet hur konkurrensen blir! *L* :-)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    den frågan som du ställer nu är jättesvår (typ omöjligt) att svara på.
    För det första så vet vi ju aldrig hur stor konkurrensen blir om den utbildningen när du skall söka.
    För det andra så vet vi inte hur hög blir din "höga resultat". Och även om det blir den högsta möjliga resultat du får vilket för närvarande är 22,5 i Meritvärde - så kan det ju bli så att det är flera med det högsta resultatet än platser på utbildningen och då kan det bli utlottning av platserna bland de sökande med 22.5 i Merit.
    Eller så kan det bli precis tvärtom: t.ex. om antal platser på utbildningen utökas samtidigt som intresse bland de sökande för den utbildningen minskar - då kan det uppstå en situation när tomma platser står på utbildningen och då kommer alla behöriga in, oavsett hur höga eller låga betyg de har.

    Forskarutbildning är en påbyggnadsutbildning, där det krävs tidigare Akademiska poäng för att kunna söka till exempel en Doktorandtjänst (som är en sort kombination mellan en studieplats och ett jobb). En doktorand får lön och är ålagd att utföra ett visst arbete på institutionen, exempelvis undervisar på halvtid och studerar/forskar på halvtid. Doktorandtjänster är få och svåra att komma in på. De är också begränsade i "längd", t.ex. till fyra år - efter 4 år kan man inte fortsätta vara doktorand, utan tanke är att man måste hinna disputera (avlägga doktorsavhandling) och bör sedan söka lektorstjänster eller andra jobb.

    Jag hoppas du fick nu svar på din fråga.
    Tyvärr så kan jag inte ge dig något bättre svar eller några garantier på att du kommer in.

    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : ok,tack ändå!,undrar bara hur mycket krävs det ungefär på hp för att kunna komma in,på biomedicinsk analytiker/forskare?.Mvh
    • Milla : Forskare kan du inte söka till efter gymnasiet. Du måste först läsa en flerårig utbildning på högskola, innan du kan söka till forskare. Och till Biomedicinsk analytiker måste man få ca 1,5 (av 2.0 möjliga) på HP för att ha en rimlig chans att komma in. Mvh Milla SYV
    • : Tack för kommenterat!.Mvh