Filip
    Hej, jag har ett stort intresse för musik. Det kan jag spela eller sitta och läsa teoretiskt på utan att tappa intresse. Jag har kollat in några musikgymnasier som jag tycker verkar sjukt bra men jag är osäker om hur det blir med arbete i framtiden om jag tar den vägen. Kommer jag kunna försörja mig eller hur kommer det bli egentligen!?
    Innan hade jag tänkt på bygg istället. Men nu så skulle jag kunna tänka mig bygg ifall att musik inte skulle funka men man vill ju så gärna göra det man älskar.
    Jag har inte så mycket intresse för de andra ämnena i skolan mer än musik och träslöjd, men sen har jag också lite intresse för biologi. Speciellt när det gäller djur.
    Vad jag mest oroar mig för är arbete i framtiden så därför vill jag välja någon utbildning som ger mig en bra chans i yrkeslivet men också kunna göra något jag har intresse för.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Filip, bra att du tänker på framtiden - på arbete och hur du kan kombinera dina intressen med möjlighet att försörja dig!
    Med Musik kan man jobba på olika sätt: jag tänker t.ex. på möjlighet att bli lärare i Musik; sedan finns det ju ljussättare, ljudtekniker, även make-up artister som sminkar musiker inför en inspelning, låtskrivare, instrumentmakare - guitarrer eller fioler som tillverkas eller repareras för hand. Förstår du hur jag menar? Tänk på vad det är "kring musiken" som du också är intresserad av?
    Jag vet att det går att kombinera olika yrken - t.ex. musiker och socionom/kurator/socialpedagog: man kan skapa ett projekt där man med musikens hjälp försöker förändra villkor för ungdomar med sociala problem.
    Det finns också yrken som producent, eventkoordinator http://www.yhguiden.se/utbildning/campus-nykoping/musik-eventarrangor
    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-landskrona/eventkoordinator
    http://www.yhguiden.se/utbildning/goteborgs-stad-utbildning/event-marketing-management
    eller bokare - man kan, alltså, jobba på olika sätt med musiker och "runt om" musiken också.
    Nu säger jag inte att du inte kan bli sångare/musiker. Jag vet inte om du har talang och om du får den lilla extra push eller tur som oftast också behövs för att ta sig fram i den branschen.
    Det finns inte något jobbgaranti och alla är i samma situation: man måste chansa. Som tur är, så läses det kärnämnena på alla gymnasieprogram och man får en grund att gå vidare ifrån - i form av kunskaper i svenska, engelska, matematik, historia, samhällskunskap, religionskunskap.
    Om jag förstod dig rätt, så funderar du på att söka Estetiska programmet /musik/ som t.ex. på bland annat de här skolorna:
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/plusgymnasiet-goteborg
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/donnergymnasiet-goteborg

    men du kan också söka Estetik och Media som finns bl a på den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/lbs-kreativa-gymnasiet-goeteborg - med tanke på att Musik är en viktig del i dataspel och i filmbranschen

    och på den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/rytmus-musikergymnasiet finns det både inriktning Musik och Estetik och media - dvs det skulle ev vara möjligt att välja inom Individuellt val och ev. utökade kurser - kurser från den andra inriktningen /göra din egen "kombinationsutbildning" kanske/.
    Fundera lite och återkom om du tror att vi kan hjälpa dig mer!
    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    Mvh
    Mikael SYV

    • : Åh tack så mycket! Jo du verkar förstå precis vad jag frågar efter. Jag har tänkt att kanske söka till Rytmus eller möjligtvis Munkebäck men jag ska ta en titt på LBS också! Det känns mycket skönare nu att fått svar på mina frågor och funderingar, tack så jätte mycket! :)
    • Mikael : Du är välkommen att ställa frågor till oss och vi hjälper allt vi kan! Har du någon kompis som också har frågor, tips om oss! Lycka till med ditt gymnasieval och allt annat! :-)