Anna
    Mitt drömjobb vore att bli en känd och lyckad make-up artist med väldigt bra lön. Men om inte det blir så undrar jag hur stor chans det är att få ett helt okej bra lön inom ett jobb som make-up artist? Jag tänker mig kanske 15-20 000 efter skatt. Och finns det någon högskola eller liknande som kan lära mig mer saker och göra mig bättre inom make-up förutom hantverksprogrammet med inriktning stylist make-up på gymnasiet?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, yrkesmarknaden för en makeup artist är ganska tuff, många jobbar ofta vid sidan om ett annat yrke eller har det som hobby. Jag hittade lite statistik på medellön för en makeupartist i olika län i Sverige http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Sminkor-Make-Up-artist-1584 ..

    Hittade även en blogg här som du kan läsa; http://johannadjerf.spotlife.se/2010/11/01/hur-jag-blev-make-up-artist_798906/

    När det gäller Hantverksprogrammets inriktning mot stylist och ibland makeup artist så kan det vara ett bra och kul sätt att ta sig igenom gymnasiet - läsa något man är intresserad och motiverad av trots en tuff arbetsmarknad. Man kan ju då satsa på att få bra betyg och kanske kan gå vidare i andra utbildningar senare.

    Om man lägger till högskoleförberedande kurser som svenska och engelska så har man även valet att söka högskola inom andra utbildningar och breddar då sina valmöjligheter senare i livet.

    Det finns en mängd olika utbildningar inom stylist/makeup som du kan gå efter gymnasiet. Vissa kostar en del pengar. Här kommer lite förslag http://www.studentum.se/make_up_skoenhet_och_hudvaard_naglar___292__.html

    /Lena, Syv