Kimia
    Som rubriken lyder.
    • : Jag tror ingen av oss har exakta siffror. Men om jag skulle gissa (GISSA) så tror jag att det är mer "bredare" om du vore en läkare. Då kan du ju välja en eller flera specialiseringar, och sedan forska och sådant tror jag. Man kan ju säga att man specialiserar sig direkt i utbildningen när det gäller tandläkare. Och det är inte utan anledning. Tandvårdsyrkerna är bristyrken och de kräver att man pluggar ett mer inriktat innehåll än vanliga läkare. Detta mer inriktade innehåll tror jag behövs plugga i en längre utsträckning och därför finns tandläkarutbildningar. Om bara några år kommer stora pensionsavgångar äga rum. Om tio år väntas t. ex. tandsköterska ha ett" öppet läge" för arbete, vilket leder till att fler Yh-utbildningar startas på fler orter. Och om man samtidigt ska se på läkare så kommer också pensionsavgångar äga rum, men inte lika stora som i tandvårdsyrken. Därför kommer arbetschanserna för båda att balanseras upp till ett jättebra och lika läge för båda. Min mamma brukar säga så här: Så länge människor finns behövs läkare. Många yrkens arbetstillfällen har minskats p.g.a. ny teknik vilket leder till att många yrkens arbetschanser försvinner (inte helt, men märkbart). Men troligtvis kommer det alltid finna behov av läkare (en mänsklig kontakt blir mer personlig än en robot-kontakt för exempel).
    • : Även om man snabbt uppfattar att det finns fler sjukhus än tandvårdskliniker, så (tror jag, men inte säker) jobbar ju också tandläkare på sjukhus vid operationer tror jag. Så du behöver inte tro att du kommer spendera 5 års tid på en utbildning utan jobb efter det (men se till att komma in först, utan en utbildningsplats är det bara onödigt att prata om detta). Stort fokus på skolan är vad jag skulle rekommendera. Efter det ska du plugga komvux. Därefter har vi ditt meritvärde. Först då kan vi gissa om du kommer in eller inte (vi kan inte garantera nåt, men säga på ett ungefär).
    • : Det kan ju vara så att man inte klarar en utbildning på 5 år.För att du har skrivit att man garanterat får jobb efter en 5 års utbildning.
    • : ?
    • : Hur kan du säga så?.
    • : Då ska man helst inte välja en sådan lång utbildning. Nästan garanterat (garanterar inget). Enligt alla analyser så står det att tandvårdsyrken har bra jobbchanser om några år. Därfö säger jag så.
    • : För mer info, vänd dig till nån tandvårdsutbildning (om du fortfarande efter att ha ställt samma fråga ett flertal gånger, inte känt att du fått svar).
    • : Jag har faktiskt kontaktat en tandläkare utbildning.
    • : *tandläkarutbildning
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia!

    Du fick bra kommentarer från Brendan. Själv skulle jag inte kunnat svara på din fråga för att jag förstår inte vad det är du vill veta? Så det var ju jättebra att Brendan kunde svara dig.

    Bästa hälsningar
    ANNA
    • : Jag vill veta om tandvård räknas som sjukvård?.Om man jobbar inom tandvård,kan man då säga att man jobbar inom sjukvård?.Mvh
    • Anna : Ja, visst! Det kan man absolut göra!
    • : Men är inte sjukvård och tandvård 2 olika områden man kan jobba inom?.
    • : I sjukvård ingår en massa andra vårdinriktade ämnen. T. ex. ögon, hjärta, öron, allmän, tand m.m. Så jag skulle säga att sjukvård är mer ett samlingsnamn för alla andra vårdtyper.
    Läs alla kommentarer