Jonathan
    Hej! Jag har nyligen börjat i gymnasiet och jag undra om hur stor inverkan första ring har på mina betyg kan jag fortfarande få A i andra ring om jag få ett E i första ring?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Jonathan,
    till skillnad från grundskolan, så är det ALLA gymnasiekurser som räknas med när man får fram Jämförelsetal - alla kurser från å k 1, 2 och 3 är med och bidrar till vad konkurrenskraft i dina gymnasiebetyg blir.
    För varje kurs sätter lärare betyg utifrån dina kunskaper /bedömer om du uppnådde mål för olika betygskriterier/ och jag kan mycket väl tänka mig att du kan få A i en fortsättningskurs även om du fick E i underliggande kurs.
    Dock händer det sällan i praktiken, eftersom kurserna bygger på varandra och om man t.ex. hade E i Kemi1 så är det svårt att uppnå A i Kemi2 /dock inte omöjligt/ - oftast höjer man betygen "något", t.ex. från E till C.
    Du bör givetvis sträva efter så höga betyg som möjligt. E-betyg är "godkänt" och räcker för att bli behörig till eftergymnasiala utbildningar. Konkurrera om en utbildningsplats kan man med resultatet av Högskoleprovet.
    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare