Elias

    Hej Jag tog studenten 2020 men har inte pluggat sen dess, jag skall strax skriva HP, o jag har funderat över något i ett tag nu. Det är nämligen så att jag sökt ett par program i våras och vart accepterad, men jag tackade nej till dem i hopp om att kunna få bra resultat på HP antingen nu i höst eller ifall jag skriver igen i vår. Detta gjorde jag eftersom jag hoppas komma in på andra program som kräver högre betyg till nästa år höst.

    Men grejen jag funderade på var vad som händer ifall man får dåligt resultat på HP. Jag kan ju tänka mig att dem resultaten används när jag söker program nästa år, men om det är så att jag får dåligt resultat på HP så skulle jag vilja skita i dem resultaten och återigen söka in till dem programmen jag blev accepterad på förgående år med mina betyg och inte med HP resultaten och acceptera nån av dem om vi tänker att jag accepteras igen. Men vad är det skolor kollar på då egentligen? mina betyg eller mitt HP resultat?

    Kort förklarat så funderar jag ifall jag kan söka med mina betyg ifall jag fått dåligt resultat på HP, eller kollar skolor på HP resultat? Skulle jag komma in på dem skolor jag kom in på förra gången jag sökte eller skulle dem neka mig denna gång eftersom jag fått dåligt resultat på HP?

    Alla svar uppskattas

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Elias,
    HP-resultat placerar dig i HP-urvalet, ett separat urval. Det finns med det inga nackdelar i att ha gjort högskoleprovet, även om man får lågt resultat. Det är som flera olika dörrar: Betygsdörren, HP-dörren och kan också finnas andra dörrar, t.ex AU (alternativt urval - om utbildningen bestämmer sig för att öppna för det). Och du "klonar" dig och ställer dig i flera köer, så kan hända att du kommer in i en av dörrarna eller i två, samtidigt, eller i ännu flera dörrar samtidigt - men du ska givetvis erbjudas endast En plats på utbildningen i alla fall.
    Alltså, resultat från Högskoleprovet ger en extrachans och försämrat inte dina chanser att komma in på en svensk högskoleutbildning i andra urvalsgrupper, än HP-urvalet.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elias, jag håller med det svaret du fick från SYV Peter. Det finns inga nackdelar i att göra högskoleprovet. Man "offrar" en dag när man skriver provet och avgift för att anmäla sig. Kostnaderna i att ta sig till och från provstället kanske också... och så ska man ta med sig mat eller köpa ngt under dagen - provdagen blir lång, så man ska ha tillgång till mat och dryck. Förutom det jag nämnde ovan så är det inga andra utgifter eller uppoffringar, och får man lågt resultat så blir det som om man inte gjorde provet förutom att man skaffar sig erfarenhet av att göra högskoleprovet.

    Gör man högskoleprovet flera gånger är det högsta resultat som gäller. Ofta får man högre resultat nästa gång man gör högskoleprovet (i alla fall upp till fjärde eller femte gången man gör HP). Så, jag tycker absolut att du ska göra högskoleprovet!

    • :

      Jo, jag har hört att folk ofta skriver HP flera gånger för att få bästa möjliga resultat. Detta ska jag ha i åtanke.

      Tack ska du ha :)

    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!