Elev
    Hej! Jag hamnade på reservlistan till mitt förstahandsval i gymnasieantagningen. Jag hade 277.5 i merit och lägsta var 287.5 och jag hamnade på reservplats nummer 6. Linjen har 160 platser, men är stans "trendigaste skola" om man kan säga så. Det är även natur på den mest prestigefyllda skolan i stan, och det känns som att de som har kommit in där är seriösa och jag har svårt o se att många skulle tacka nej. Jag kom in på mitt andrahandsval vilket också var natur.

    Är det rimligt att jag skulle komma in på mitt förstahandsval som 6:e reserv? Borde man hålla hoppet uppe eller ställa in sig på sitt andrahandsval?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Maja! Håll hoppet uppe men ställ dig samtidigt in på att du kanske kommer att börja på den skolan där du nu är antagen. Att komma in från reserv kan man ibland ganska lång in på första terminen och sedan finns det också ett hopp om att kunna byta efter första året, innan årskurs 2. Försök i så fall ha utmärkt närvaro  och höga betyg, då är chansen större att kunna byta till sin favoritskola på sommaren efter år1. Vi håller tummarna!