Student

    Hej, jag har har: 18,62 i betyg (Varav endast 18,12 brukar användas på antagning.se när jag söker program - antar att något meritpoäng inte räknas med då?). Jag behöver 19,50 för att komma in på önskat program.

    Nuvarande betyg:
    Matte 1b - C
    Matte 2b - E (Krävs för behörighet till programmet)
    Engelska 6 - C
    Engelska 7 - Inget betyg (Denna kurs krävs ej heller för programmet jag ska söka)

    Jag skulle nog kunna satsa på tex
    Matte 1b - A
    Matte 2b - C
    Engelska 6 - A
    Engelska 7 - A
    Vilka kurser är värda för mig att läsa upp/lägga till?
    Måste jag läsa upp alla för att höja mig med ca 1poäng i genomsnitt?
    Kurser i engelska är "lågt hängande frukt" för mit till skillnad från matten - frågan är om en kurs i eng 7 skulle göra någon skillnad även om den inte krävs för programmet jag vill söka?

    Med vänlig hälsning

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Lotta;

    engelska 7 krävs inte till någon utbildning i Sverige (i alla fall är det så att vi inte känner till ngn utbildning i Sverige som skulle kräva den kursen för särskild behörighet). Till de utbildningar där meritpoäng accepteras och det är de flesta svenska universitetsutbildningar, ger godkänt betyg i eng7 + 1.0 meritpoäng. Om du kan få A i eng7-kursen kan du få ännu högre höjning än just 1.0 (lite högre i alla fall) - detta för att betyget i eng7 kommer räknas in i ditt snittbetyg. Idag har du lägre snittbetyg än vad alla A-betygen skulle ge dig. Därför är A-betyget högre än ditt snitt, och då drar det uppåt lite grand. Så, skaffa dig gärna betyget i Engelska 7 och försök få så högt betyg som möjligt. Det är dock osäkert om komvux kommer ge dig plats på kursen. I så fall försök göra prövning. Varför skulle komvux neka dig plats på eng7? Jo, för att komvux vet att den kursen inte krävs för behörighet och i komvux uppdrag ingår inte att se till att man får högre meritvärde (deras uppdrag är endast att försöka ge rätt behörighet). Det du vill göra är att du vill "konkurrenskomplettera" och då är man, på komvux, mycket lågt prioriterad.
    Vad gäller matematik, så kan du göra prövningar i matematik 1a och 2 a. Det är lite lättare att få högre betyg i a-spåret. Får du A i matte1a, höjer du med + cirka 0.2 (från C till A i en 100poängs kurs blir det + 0.2 som höjning); och det är samma höjning som från E till C. Du skriver om att du vill uppnå 19.50 men tänk på att antagningsgränserna kan ändras: de kan sänkas men även höjas. Därför är det bra om du försöker få så högt meritvärde som möjligt (för att ha viss marginal). Tänk också på att du med "upplästa betyg" (högre meritvärde) kommer prövas i BII, kompletteringsgruppen. Gör också högskoleprovet!

    • Student :

      Tack för ett otroligt utförligt svar! Detta kommer att hjälpa mig otroligt mycket!
      En fråga dök upp ang eng 7. Om jag läser den på Hermods, är det fortfarande samma begränsningar som på komvux att bli accepterad att läsa den?

    • Milla : Om du menar att du inte går via komvux, utan betalar för en kurs på Hermods, då får du undervisning men inte får något betyg. Du kan sedan göra prövning och få betyg den vägen.
    • Student :

      Jaha!

      Så du menar att om jag ska få studera gratis via Hermods så måste jag gå via komvux, alltså via uppsala kommun. Om jag som privatperson går direkt till Hermods så kan jag köpa utbildningen och betala för en prövning hos dom? Eller måste fortfarande kommun/komvux godkänna att jag gör en prövning?

      Mvh

    • Milla : Om du betalar för undervisning "ur egen ficka" då får du inte betyget i slutet av kursen (du får undervisning och förhoppningsvis även så mycket kunskap att du kan få lägst E i kursen om du gör prövning). Att även "köpa sig en prövning" på samma ställe där man köper undervisning, har jag väldigt svårt att tro, att det är möjligt. Det skulle i så fall "bädda för fusk": det är lätt att man blir generös vid betygssättningen om man både säljer kursen och sedan också säljer prövningar till samma personer. Så, det tror jag inte erbjuds. Blir väldigt förvånad om man kunde göra så. Däremot, om du har kunskaperna, som du kan skaffa dig på olika sätt, t.ex genom självstudier eller om du redan har kunskaperna, så se var du kan anmäla dig till prövning. De som inte är gymnasieelever får göra prövningar i hela Sverige. I Göteborg finns det Prövningsenheten. I många kommuner erbjuds prövningar på eller via komvux. Sök läsa eng7 på komvux. du kanske får plats (ej säkert men du förlorar inget på att göra ansökan i alla fall).
    Läs alla kommentarer