Johanna
    Hej, jag har alltid vetat vad jag ska gå för gymnasium- humanistiska linjen, språk. Jag har sökt in, och fick nyss veta mitt preliminära resultat. Det lägsta poängintaget på linjen var 235 p, och jag hade 212,5 p på dom betygen som jag sökte in på preliminärt. Jag blev smått panikslagen och undrar hur stora chanser jag har att komma in ändå, om jag höjer mina betyg så mycket som möjligt och om intagningspoängen möjligtvis sänks. Om det inte är så många som söker den linjen i år, kan jag komma in ändå?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, svårt att säga - preliminära antagningspoängen är inte alls ett säkert antagningsbesked utan bara ett resultat av första valomgången utifrån höstterminsbetyget. Mycket kan hända fram till slutbetyget. Kanske kan din Syv på skolan visa statistik hur det har sett ut förr på just de skolor med Hum som du har valt? Hur mycket det brukar skilja sig fram till slutantagningen?

    Så jag upprepar min uppmaning till dig att boka tid med din Syv och gå igenom dina möjligheter och alternativ och ha en plan B OM nu Hum blir svår att komma in på. Det kanske går alldeles utmärkt till slut att komma in - det finns ju även en par reservantagningar i juli/augusti att hoppas på - men det är ändå bra att ha en plan B. Vi håller tummarna! /Lena, Syv