Selma
    Hejsan, hoppas ni har en bra dag! Jag har nu, efter mycket om och men, hittat en skola som jag tror att jag skulle älska att gå på. Jag går fortfarande i åttan men eftersom det bara är ett halvår tills jag ska välja till det preliminära valet så tänkte jag förbereda mig lite. Jag har så tittat närmare på Katedralskolan i Uppsala men skulle vilja veta lite mer om hur antagningsstatistiken ser ut. Eftersom jag inte bor i Uppsala län och det är en kommunal skola antar jag att jag automatiskt bli andrahandssökande om det inte finns något avtal mellan Uppsala län och Stockholms (läste något på gymnasieguiden att det kunde finnas avtal mellan vissa kommuner eller något liknande).

    Eftersom jag är inkapabel till att hitta information om antagningar inom Uppsala så undrar jag om ni kan se någonstans ungefär hur många som söker till de olika programmen och hur många som blir antagna. Sedan undrar jag även om folk som bor i en kommun närmare skolan (men som ändå är andrahandssökande) blir antagna före mig bara för att de bor närmare? Skulle uppskatta om ni kunde ge mig lite klarhet i detta. Tack på förhand
    • Mikael : I vilken kommun är du skriven/folkbokförd?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Jag antar att du läste om olika Skoltyper >> och vet därför att du blir antagen på en kommunal skola i annat län endast om alla behöriga sökande i den egna kommunen kommer in och det finns plats kvar.

    sök i andra hand till en fristående skola eller till en skola i din egen kommun.

    Antagningsstatistik från förra året kommer inte ge svar på frågan om hur eleverna kommer att välja nästa år. Antal utbildningsplatser kan ändras också... Det är helt omöjligt att veta om det blir någon plats över till andrahanssökande men vi hoppas och håller tummarna!

    • : Är skriven i Norrtälje kommun. Undrar
    • : ändå om man kan få reda på tidigare intagningsinformation någonstans (är bara intresserad av att veta hur hög poäng det var förra året och hur många elever som blev antagna) :)
    • Mikael : Det är antagning i Uppsala som kan få fram de siffrorna som du vill ha, http://antagningskanslier.se/kansli/gymnasieantagningen-uppsala/
    • : Skulle man fortfarande bli andrahandssökande trots att man hittar bostad i den kommun där skolan ligger bara för att man fortfarande är bokförd i en annan?
    • Anna : Det är din folkbokföringsadress som är din ADRESS. Där du är folkbokförd - det är "din kommun". Var du i själva verket bor just för tillfället, är ju en helt annan sak. Man kan också flytta ofta, t.ex bo varannan vecka hos mamma och hos pappa i olika kommuner, men man bara har en FOLKBOKFÖRINGSADRESS.
    Läs alla kommentarer