Patrik
    Hej!
    Vår dotter ska börja gymnasiet september 2017, och hon vill gärna läsa utomlands direkt om det finns möjlighet till det. Hon vill till England, men eftersom hon inte fyller 16 förrän i November så kan hon tydligen inte söka till college där.
    Skulle ni kunna ge lite tips på vart man kan vända sig för mer information, eller har ni själva några tips på hur man ska gå vidare?
    Vilka olika utbildningar kan tänkas vara aktuella?`
    Kan man kanske börja läsa en IB utbildning utomlands, eller måste man börja på den hemma i Sverige?
    Eller är det så att det bästa i detta läget kanske är ett studieår med t.ex EF för att läsa engelska? Hon vill ju hels studera mer än "bara" språk om det finns möjlighet till det.
    Tack så mycket!
    Mvh
    Patrik

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Patrik, det enklaste och billigaste alternativet är att söka till en svensk gymnasieskoIa utomlands, och det finns några stycken att välja emellan: Här kan man se skolornas presentationer>> men just i London är det bara en svensk gymnasieskola - se här>>

    På andra skolor som inte är svenska behöver man med största sannolikhet betala för undervisningen /om det inte är så att eleven är medborgare i Storbrittanien, då kanske hen är avgiftsbefriad/.

    Här>> är info om att pIugga 1år i Europa, men Storbrittanien är int med, utan bara Frankrike, Spanien och Tyskland.

    Vill man söka till svensk gymnasieskola i London, är det bäst att ta kontakt med skolan som har stor erfarenhet av att hjälpa svenska elever komma till deras skoIa. Man får "allmänt" tänka på att söka i tid,undersöka frågan om försäkringar och att även "för säkerhets skull" söka några alternativ i Sverige /om det blir så att eleven åker i väg för att läsa på gymnasiet utomlands/.

    Hälsningar

    Mikael