Studerande

    Hejsan! Jag tog studenten för över 5 år sedan och gick ut med icke godkänt i gymnasiearbetet. Nu känner jag att det är dags att ta tag i men är rädd att jag måste gå tillbaka till skolbänken och studera i ett eller flera år? Finns det bestämda upplägg, vad som gäller när man vill göra gymnasiearbetet? Hur lång tid tar det? Gäller det ett ämne eller måste jag göra om alla jag studerat trotts att dem är godkända? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Klara,
    du kommer behöva göra KOMVUX-arbete (det är motsvarande kurs som man läser/gör på komvux, efter ändring i reglerna från 1 juli 2021). Komvuxarbete är en kurs á 100 gymnasiala poäng. Den kan läsas på heltid på fem veckor. Vänd dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Om du hade alla godkända betyg i alla andra kurser på gymnasiet, förutom gymnasiearbete, då borde du kunna efter det att du får godkänt betyg i komvux-arbete direkt få ut ditt examensbevis från komvux.

    • Studerande : Tusen tack Daniel för svaret!
    • Anna : vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!