Gabriella

    Jag har haft C i matte under hela min skoltid med undantag för matte 3b då jag fick ett E. Är nu orolig att jag inte kommer klara av matten på universitetet och att de skulle kunna påverkar mina betyg i den utsträckningen att jag inte kommer komma in på div. masterprogram eller avancerade studier. Jag är mer intresserad av företagsekonomi och ledarskap snarare än nationalekonomi eller revisoryrken..

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Gabriella,
    det finns en mycket bra sida, som är gratis att använda sig av - www.matteboken.se
    Kursen matte 3 finns på Matteboken.se/lektioner/matte-3 och du kan repetera den i din egen takt, om du vill.
    Innehåll i detalj (bl a hur mycket matte som ingår) i olika högskolekurser och program är det bäst att fråga just på den aktuella utbildningen, alltså lärare och studievägledare som jobbar just på den utbildningen; du kan också fråga om du kan bli "högskolestuderande för en dag" (testa på) och då kan du sitta på några föreläsningar och även kommer i kontakt med de studerande som du kan ställa frågorna till, och det finns ofta även Studerande-ambassadörer för olika högskoleutbildningar; info om det brukar finnas på utbildningens hemsida eller så kan man fråga studievägledare, programrektorn eller andra personer som jobbar på just den utb.

    Allmänt om betyg på högskolenivå
    Varje lärosäte (högskola/universitet) bestämmer själva vilket betygssystem de använder; det finns olika betygssystem... och många högskolekurser kan man inte få högre än "Godkänt" (det är alltså som med Gymnasiearbete på gymnasiet, där man får F eller E i betyg och man måste få E för att kunna ta ut exam.bevis); alltså man är tvungen att få "Godkänt" på en kurs för att kunna läsa nästa/högre kurs men högre än bara "Godkänt" är det inte alls säkert man kan få... på några få kurser kan man få t.ex VG - Väggodkänt, men det spelar sällan praktisk roll om man fick G ellr VG på en högskolekurs;
    vid antagning till masterprogram eller magister - alltså program på avancerad nivå, kan andra urvalskriterier användas, än hur höga betyg man fick på sin grundutbildning - t.ex använder man ofta "total antal högskolepoäng", alltså hur många högskolepoäng man har läst utöver den obligatoriska grundutbildningen... Alltså, det är inte alls säkert att på den utbildningen som du ska läsa, att det ska, över huvudet taget, bli möjligt att få högre än endast Godkänt; och om det blir möjligt, att de som får högre, får någon egentlig fördel av det.

    Studie- och yrkesvägledare