Student
    Hej! Snittade D i gymnasiet men la inte så mycket krut. Har nu siktat på ingenjörsstudier Och kom in på tekniskt basår på chalmers vilket ger garantiplats till civilingenjör elektroteknik. Borde jag sikta lägre med tanke på att man hör att civilingenjörsutbildningarna är så svåra? Är absolut inget snille och bland mina ”smartare” vänner ses jag generellt sett som trögast :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emil!
    Om du kommer in på en utbildning, då har de som bestämmer kring den utbildningen "bestämt" att du kan klara av utbildningen, annars skulle du inte blivit antagen. Med "kan klara" menas att du måste sätt mål, och kämpa, om du vill uppnå det målet.
    Du skriver att du "snittade D i gymnasiet men la inte så mycket krut". Frågan är då Vilken kunskapsgrund har du? Exempel: en smart person men som inte gick i skolan och inte lärde sig att läsa eller räkna - kan hen klara av högre utbildning? Hen är inte dum, men ej lärde sig grunderna när hen borde ha gjort det. Alltså, utan att kunna multiplikationstabell - om man nu inte lärt sig den, av någon anledning - kan man göra svåra matteuträkningar genom huvudräkning? Jag tror tyvärr inte det. Så, man måste ha tillräckliga grundkunskaper (och betygen borde spegla vilken nivå på kunskaperna eleven hade, när kursen avslutades, - det är i alla fall tanken med hur det bör funka).
    Vi på FRåGA SYV vet inte om du kan klara av studier på civilingenjörsprogrammet. Frågan är om du Vill göra det? Om du vill och kommer in - gör ditt bästa i så fall och lycka till!
    Det finns mycket hjälp att få för de som vill lära sig. T.ex kan du repetera matten på egen hand i den takten som passar dig och på de tiderna som passar dig, www.matteboken.se - tjatar vi om i många svar här på Fråga syv (för att det är en mycket bra sida!).
    Du kan också läsa om läroböcker du hade på gymnasiet, även om du inte har kvar dem så borde det inte vara omöjligt att låna på bibblan, eller på annat sätt få tillgång till samma info. Så om du repeterar grunderna och fyller "luckorna" i dina kunskaper som du ev. har - så borde du klara av studierna, tycker jag.
    Ännu en aspekt i detta är: om du har eller vill/kan skaffa dig den Studieteknik som passar just dig?
    Alla vi är olika och lär oss på olika sätt. Det gäller att komma fram till på vilket sätt just Du lär dig bäst och det är Du expert på (eller borde vara eller bli)! Vem kan känna dig bättre än du själv känner dig? :) Testa olika metoder (flera av de hittar du på sidan Tips om studieteknik på gymnasieguiden.se) och få fram några som passar dig bäst - på så sätt sparar du oerhört mycket tid och energi i många år framöver!
    Mvh och lycka till!
    ANNA