Anonym

    Hej! Jag vill söka till IB linjen på Borgarskolan i Malmö. Jag är dock rädd för att inte komma in på grund av intagningsproven. Jag har A i både engelska och matematik och min merit ligger i nuläget på 332,5. Jag vet inte hur svåra intagningsproven är och det är det som skrämmer mig. Jag är orolig över att de ska bortse från meritvärdet helt och bara räkna med proven. Hur är det egentligen? Jag är även rädd att jag inte ska få en chans att göra proven då jag bor i en kommun utanför Skåne. Kallar dom elever från hela Sverige?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Om du är folkbokförd i en kommun utanför ”upptagningsområde” blir du till en Kommunal gymnasieskola - en ”andrahandssökande”, alltså alla Egna behöriga elever går före dig, så du riskerar inte komma in även med de högsta betygen. Du förlorar dock inget på att söka. Det värsta som kan hända är att du inte kommer in. Hur många som kommer söka just IB och just på den skolan är det ingen som ännu kan svara på.
    Finns det IB på en skola inom ditt upptagningsområde? Kan du hitta en Friskola med IB? Friskolorna gör ingen skillnad på elever, alla ,oavsett kommuntillhörighet konkurrerar på samma villkor.

    Ang. Hur svåra antagningsproven till IB är så borde du inte få några problem om du har så höga betyg som du har. Läs gärna på https://www.fragasyv.se/dokumentarkiv?s=R%C3%B6ster+om+

    Studie- och yrkesvägledare