Anna-Karin

    Kan provet vara olika svårt för olika skolor som erbjuder IB-programmet eller skall alla prov ligga ungefär på samma nivå även om de är individuella fö varje skola? VI fick information av en skola i en medelstor svensk stad att nivån på provet där skulle ligga ungefär på B1/B2 angående engelskan och angående mattedelen; i nivå med nationella prov i matte åk 9. Idag har han utfört provet på en annan skola i en större stad och det var betydligt högre nivå än så. Kan proven variera i svårighetsgrad för att det finns olika tryck på olika skolor angående antal platser/sökande?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anna-Karin,
    IB är en internationell utbildning och står under IB-organisationen och inte under Skolverket.
    Det finns IB-skolorna som antar endast på betygen från årskurs 9, och ej genomför några som helst tester eller prov/intervjuer. Så, jag tror säkert att testerna/prover/intervjuer kan vara av olika svårighetsgrad men om det beror på sökandetryck eller på ngt annat, kan vi på FRåGA SYV tyvärr inte redogöra för.
    När man frågar IB-koordinatorer och annan personal som jobbar på IB-diploma programmen, så får man svar att deras prov-tester-intervjuer är utformade så att de kan ge svar om just den här eleven passar att läsa på IB (så svarar de). Exakt vad de menar med "eleven passar läsa på IB" är svårt att veta: olika skolor kan mena olika saker, förutom det att nivån i engelska måste vara tillräckligt hög.

    • : Tack för ditt snabba svar. Då får vi anta att proven kan vara av olika svårighetsgrad, vilket är lite dumt egentligen om de huvudsakligen handlar om att ge svar på om eleven/sökande "passar att läsa på IB". Här tror jag nämligen att de syftar på den väl förklarade IB-profilen som utbildningen strävar att utveckla hos varje elev. Min son har stora förutsättningar att möta upp med den här profilen, men om sedan förkunskaperna rent akademiskt är mycket svårare än vad han hunnit införskaffa på högstadiet, och i sin förberedelse vid sidan av skolan för dessa test, så blir det ju ändå väldigt svårt att visa att man passar att läsa på IB.
    • Anna : Ja... du får gärna framföra din åsikt till dem som bestämmer kring IB. Det gör inte vi på FRåGA SYV och det gör inte ens Skolverket, utan IB-organisationen.
    • : Hej igen Anna, jag förstår att vare sig ni på Fråga SYV eller Skolverket bestämmer eller styr upp något angående detta tema, utan att det är IB-organisationen som gör det. Tack igen för ditt svar.
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer