A
    Som rubriken lyder så undrar jag hur svårt det är att arbeta som jurist/advokat i andra länder om man har en svensk juristexamen, med tanke på att juristutbildningar är nationellt inriktade. Finns det någon slags komplettering som man kan göra i sådana fall?

    3 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! Det är väldigt svårt att svara på din fråga. Det ser olika ut i olika länder vilka kompletteringar som kan krävas eller om man skulle behöva läsa om hela juristutbildningen just i det landet där man vill arbeta.

    Det borde vara lättare att få tillstånd att arbeta som jurist inom EU men även här kan det se väldigt olika ut i olika länder.

    Om du är intresserad av någon EU land, råder jag dig kontakta en EURES rådgivare för respektive land. Man hittar dem via www.arbetsformedlingen.se

    Om du är intresserad av ett land utanför EU, kontakta respektive lands ambassad, som förhoppningsvis kan hänvisa dig rätt.

    Det kan också vara en bra idé att kontakta arbetsförmedlingen i det landet som du vill jobba i.

    Mvh Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Vi har samlat snabblänkar till ett antal arbetsförmedlingar i olika länder och om du uppger vilket eller vilka länder du är intresserad av, kan jag förhoppningsvis skicka en länk till dig.

    • : Ni frågar om vilka länder som jag är intresserad av, och de länderna är Storbritannien (eller något annat EU-land) och Kurdistan regionen (Irak).
    • Milla : Jag skickade förfrågan till en sakkunnig och återkommer när jag får svar. Det kan dröja pga jul-/nyårsledighet, därför råder jag dig även aktivt söka info på egen hand. Jag skulle vända mig till ambassader/konsulat och även fråga lärare på skolornas.ex modersmålslärare som själv kommer från Irak(Kurdistan) som kanske fick frågan förr eller som kan hitta info på internet och bedöma informationens kvalité dvs hur pålitlig info är samt förhoppningsvis har personliga kontakter som kan hjälpa ta fram rätt Information. Besök även ditt närmsta arbetsförmedlingens kontor och ställ din fråga där.
    • Mikael : Vi fick svar från Arbetsförmedlingen och jag skriver nu ett nytt svar till dig.
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan! Här får du kontaktuppgifter till EURES-rådgivare i London Aileen Oliver +00000 44(0)20 8172 4102 [email protected] Kontakspråk: engelska, franska, spanska - dvs till kan skriva till Aileen på engelska, franska eller spanska. och José Vigo +00000 44.20.7941.6943 [email protected] Kontakspråk: engelska - dvs du kan skriva till José bara på engelska. Angående kontaktperson eller information om att jobba i Irak (Kurdistan) kunde inte arbetsförmedlingen ge ett snabbt svar utan de bad att få tid att forska i saken och lovade att återkomma. Så fort de återkommer till oss, hör vi av oss till dig. Bästa hälsningar ANNA
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, vi fick nu svar från Arbetsförmedlingen och kan klistrar in det svaret här nere för dig att läsa:

    "För att få en god överblick i hur det fungerar i Storbritannien med validering av betyg och hur arbetsmarknaden ser ut för jurister är det en god idé att tala med en euresrådgivare i Storbritannien. De kan hänvisa dig vilka olika myndigheter eller organisationer du kan kontakta. https://ec.europa.eu/eures/eures-apps/um/page/public?lang=sv#/adviser/search/list

    Vill tipsa dig om att i Euresportalen välja engelska på så sätt kan man få mer information om den brittiska arbetsmarknaden samt länkar vidare till myndigheter och statistik m.m:  https://ec.europa.eu/eures/main.jsp?catId=2646&countryId=UK&acro=lmi&lang=en&regionId=UK0&nuts2Code= &nuts3Code=&regionName=National Level

    I detta informationsblad  http://www.arbetsformedlingen.se/download/18.64d282e12fd576d91d80004671/1401114499664/storbritannien.pdf
    finner du information om att jobba och leva i Storbritannien på svenska samt länkar vidare. Det finns bl.a. en länk till:  UK NARIC www.ecctis.co.uk dit man vänder sig för att ansöka om legitimation eller tillstånd inom yrken som kan kräva det och även för att få sin kompetenser bedömd utifrån den brittiska arbetsmarknadens efterfrågan. Du hittar även en länk som riktar sig till personer med akademisk examen: Prospect www.prospects.ac.uk

    Solvit är en organisation som stödjer EU-medborgare och företagare i frågor som rör EU rättigheter. Kanske även den länken kan ge dig mer information: http://ec.europa.eu/solvit/index_sv.htm

    Angående information att arbeta och söka jobb i Kurdistan eller Irak vill jag hänvisa dig tala med en av våra svenska euresrådgivare. Du hittar kontaktuppgifter via denna länk: https://ec.europa.eu/eures/eures-apps/um/page/public?lang=sv#/adviser/search/list?countryId=29

    Jag vill även tipsa dig att söka kontakt med en kurdisk/irakisk förening eller organisation i Sverige. De kan säkert ge din mer information. Prova gärna även googla på att ”jobba i kurdistan” eller liknande . Det finns flertalet organisationer som verkar i området och som kanske kan ha mer information att ge, bl.a. FN organisationer och Sida."

    *****

    Ovan finner du det svaret som vi fick från Arbetsförmedlingen.

    Och här får du min personliga åsikt: det är svårt att jobba i ett annat land med juristexamen - pga lagar skiljer sig från land till land. Lättare borde det vara om man utbildar sig inom Internationell rätt eller mänskliga rättigheter, där det handlar om generella lagar som gäller i olika länder.

    En annan sak är att mycket kan ändras på kort tid. Medan du läser till jurist i Sverige kan omständigheter ändras och det kan bli lättare eller ännu svårare att få jobb med svensk juristexamen i andra länder. Det är, alltså, en chansning att satsa på att läsa till jurist i Sverige om du vill jobba utomlands.

    Jag skulle råda dig överväga läsa juridik i det landet där du senare vill arbeta. Detta för att det inte finns någon garanti på att du kan ha nytta av din svenska juristexamen i ett annat land (förutom att du kan få ett annat jobb utomlands bara på dina "högskolepoäng", dvs där det krävs "högre utbildning" men inte spelar någon större roll exakt vilken utbildning det är). Exempel på ett jobb i Sverige där "högre utbildning" krävs är Utredade på försäkringskassan, där kravet är att man har godkända studier på högskolenivå i minst 3 år på heltid (men man kan ha vilka högskolestudier som helst, dvs i alla möjliga ämnen).

    Hälsningar

    Mikael SYV