Johanna Henriksson

    Hej! Jag pluggar just nu till CNC operatör och känner att yrket inte är något för mig. Jag är 24 år gammal och undrar om det är möjligt att läsa upp det som krävs för att komma in på receptarieprogrammet. Jag gick en yrkeslinje på gymnasiet, har bara läst Matte 1A har väldigt svårt för matte. Vad krävs för att bli antagen till receptarieprogrammet? Måste man göra högskoleprov för att komma in?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    särskild behörighet som krävs inför utbildning till Receptarie (i Sverige) består av godkända betyg i gymnasiala kurser: Biologi 2, Fysik 1a eller 1b1+1b2, Kemi 2, Matematik 4. Dessutom krävs det (till alla svenska universitetsutbildningar) alltid även Grundläggande behörighet. Om du har svårt för matte, börja läsa matematik 2a på komvux och se hur det går. Går det bra, alltså du får godkänt betyg i matematik 2a läs sedan matematik 3b eller 3c och sedan matematik 4. Om det inte skulle gå så bra med matten, då kan du tyvärr inte bli behörig till utbildningar (i alla fall inte i Sverige) som leder till yrket Receptarie. Om det däremot går bra med mattestudierna, då behöver du läsa även fysik1a, kemi 1 och 2 och biologi 1 och 2.
    För grundläggande behörighet behöver du ha examensbevis från gymnasiet eller från komvux + godkända betyg i svenska 2 och 3 samt i engelska 6.
    Du kan också titta på andra yrken som i viss mån liknar receptarie, t.ex titta på yrket Apotekstekniker. Utbildningar till apotekstekniker ges inom yrkeshögskola. Utbildningar till apotekstekniker är hälften så långa som till receptarie (3 terminer respektive tre läsår). Det är lägre behörighetskrav inför utbildningar till apotekstekniker. Kraven kan variera något hos olika skolor/utbildningsanordnare men godkänt betyg i gymnasial kurs Naturkunskap 2 krävs (enligt min erfarenhet) alltid. Vad gäller andra kurser/ämnen så kan svenska 2 eller 3 krävas, även engelska 6 och/eller samhällskunskap 1b (alternativt 1a1 + 1a2) kan krävas. Dock kan yrkeshögskola ta in även obehöriga om bedömning görs att man har förutsättningar/förkunskaper för att klara utbildningen, så alla kan söka till vilken yrkeshögskoleutbildning som helst och har viss chans att komma in.

    Studie- och yrkesvägledare