Förvirradelev
    Jag tar just nu SAS 3 genom hermods distans. Jag har för närvarande ett fast C i kursen men muntlig och skrivande nationella prov är på väg. Jag kämpar för att prata svenska, jag blir förvirrad och glömmer lätt ord. Hur dåligt skulle jag behöva göra på muntlig för att misslyckas på kursen?

    Jag är bara väldigt nervös eftersom det här är en kurs jag måste klara.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, betygssättning är läraren kompetens, inte studievägledarens. Som SYV kan jag råda dig att öva så mycket som möjligt på att använda svenska språket bland annat i tal. Försök prata mycket svenska och be att de du pratar med rättar dig, påpekar när du säger fel. På så sätt lär du dig vad som är rätt. Upprepa rätt meningar och uttryck flera och till och med många gånger till det ”sitter” eller ”fastnar på tungan”. Lycka till med provet och allt annat!

    Studie- och yrkesvägledare