Leah

    Hej! Jag är en tjej som just nu har 320 i merit och har hyfsat lätt i skolan och har inget emot att plugga och studera. Jag ska snart välja gymnasium och jag är väldigt inriktad på naturvetenskap programmet men när jag läser om det så sägs det vara otroligt svårt. Det som skrämmer mig mest är matten (jag har B just nu) och jag är i allmänhet rädd att jag inte kommer klara av det. Kommer jag klara det så länge jag pluggar och är studie fokuserad eller måste jag ha någon medfödd talang? Måste jag även ägna hela min fritid till pluggandet? Tacksam för svar:)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Leah!
    du kan se innehåll i mattekurserna på www.matteboken.se
    NA läser man matematik 1c snabbare än på ett läsår, och börjar läsa matematik 2c redan under årskurs 1. Sedan ingår också matematik 3c som obligatorisk kurs i NA och matematik 4 ingår som obligatorisk i inriktningen Naturvetenskap på NA.
    Mitt råd blir att du pratar med din mattelärare. Hen känner dig och också vilka krav som ställs på elever på NA, så hen borde ge det bästa rådet!
    Att plugga mycket och vara fokuserad är mycket bra! men det finns ändå endast 24 timmar/dygnet... och man måste hinna med mycket annat också: andra ämnen, sova, äta och ha fritid! Hur många timmar i veckan just du behöver plugga matte för att klara kurserna, kan inte vi på FRåGA SYV svara på, vi vet ju inte din matte-förmåga alls.
    Det vi kan hjälpa med är rådet att du pratar med din mattelärare, att du kikar på innehåll i kurserna på www.matteboken.se och att du testar också använda våra tips om studieteknik som du finner på www.gymnasieguiden.se