Julia

    Hej! Jag har sökt in till läkarprogrammet nu till vårterminen 2022, och håller nu på att plugga upp flera betyg genom prövningar för att försöka komma in. Har gjort några prövningar redan men kan inte se dem någonstans i mina meriter på antagning.se. Det gör mig lite orolig då jag gör min sista prövning nästa fredag 26/11 och kompletteringarna ska vara inne senast den 1:a december som jag har förstått det. Kommer de uppluggade betygen hinna registreras innan dess? Tack på förhand

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,
    du kan själv ladda upp prövningsbetygen på din inloggning på www.antagning.se - be att få ut betygen på "pappret"/Arkiv papper med rektors underskrift och ladda upp dem sedan, så att antagning.se kan se dem.
    Om du gör sista prövningen 26 november, så tror jag tyvärr inte att du kommer hinna få betyget så snabbt att den kan registreras eller du själv kan ladda upp det på antagning.se senast 1 december.

    • Julia : Okej tack för svar! Måste jag göra detta för alla prövningar som jag redan skrivit eller bara dem som ska skrivas nästa vecka? Hur lång tid brukar det ta från att en lärare har satt ett betyg tills att det laddas upp automatiskt?
    • Julia : För att betygen ska laddas upp automatiskt på antagning.se så måste skolan som sätter betygen vara kopplad till det gemensamma betygsdatabasen som heter BEDA. Det är inte alla skolor som är kopplade till den databasen. Sedan kan också ngt tekniskt fel eller försening göra att betygen inte blir uppladdade i tid. Det är sökandes ansvar att sista dag för komplettering (senast då) se om alla betygen syns på hans/hennes inloggning till antagning.se och om inte de syns, att i så fall själv ladda upp dem. Det är i princip alltid fördelaktigt att få ut alla sina betyg även i papperform i original, alltså på arkivpapper, för att vara säker på att man alltid kan uppvisa originalbetyget, vid behov - även i framtiden.
    • Julia : Du frågar också om hur lång tid det tar mellan det att läraren sätter betyget tills att den skulle synas på antagning.se (om skolan inte är uppkopplad till BEDA, då kommer det inte att synas innan du själv laddar upp betyget). Vår erfarenhet är att det tar mellan 2 och 4 veckor efter det att läraren sätter betyget tills dess att man kan få ut betyget "på pappret" eller att betyget blir "officiellt" - för att det är en process: det ska dubbelkollas av både studieadministratören och av rektorn, och det brukar inte vara möjligt att genomföra på kortare tid än 2 veckor. Går det snabbare, då hade man tur.