Anna
    Hej!
    Pga kronisk sjukdom och cellgiftsbehandlingar hade jag ingen möjlighet att läsa klart gymnasiet. Jag är idag 27 år gammal och har sammanlagt poäng för ca 1 1/2 år som jag läst ihop. Jag skulle väldigt gärna vilja ta en gymnasieexamen för naturbruksprogrammet och undrar om det är möjligt? Jag har läst djurvårdare vid komvux så en del kurser är redan klara, men jag kan inte läsa flera yrkesutbildningar via komvux säger min kommun. Plus att en del kurser finns inte genom yrkesvux. Hur ska jag gå till väga?
    Mvh Anna
    • Anna : Har du bokat tid hos SYV på komvux för planering av Slutbetyg eller Examensevis? Det råder vi dig att göra. Men först får rektor på komvux i din kommunfatta beslut om du skulle få läsa mot ett Slutbetyg, om du så önskar.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,
    Har du några kurser betygsatta inom betygsskala IG-MVG? I så fall kan du få (enligt rektors beslut - rektor på komvux får fatta beslut om det) - mot ett Slutbetyg. Det är lägre krav och friare kurs-sammansättning i ett Slutbetyg. "Deadline" är  1 juli 2020; efter det får man inte ta ut ett Slutbetyg och alla ska läsa mot Gymnasieexamen (Examensbevis).
    I examensbeviset är det fler poäng som krävs och striktare kurssammansättning.

    ********
    Så - första frågan - tycker jag - som är jätteviktig att få svar på: Kan du läsa mot ett slutbetyg?
    Det är fördelaktigt för dig om rektor fattar beslut om att du kan få läsa mot ett slutbetyg, men då måste du ha minst en kurs som är betygsatt inom skala IG-MVG.
    ********
    Eftersom det är rätt Olika regler kring Slutbetyg & Examensbevis - är det bäst om du kan få svar från komvux i din kommun, om du kan få lov att läsa mot ett Slutbetyg. Återkom gärna sedan till oss.

    vänligen och lycka till!
    ANNA

    Skillnader (i korthet) mellan Slutbetyg & Examensbevis (båda kan ge grundläggande behörighet till högskolestudier). Det räcker med 2350 betygsatta poäng för ett Slutbetyg;
    för Examensbevis behöver man ha 50 p. extra, dvs minst 2400 betygsatta poäng.
    Examensbevis kan man inte få ut utan godkänt Gymnasiearbete.
    Innehåll i examensbeviset måste likna innehåll i ett visst gymnasieprogram; det behöver inte Slutbetyg ha... dvs det är rätt fritt vilka kurser man kan ta in i Slutbetyg; finns givetvis obligatoriska kurser i ett Slutbetyg också.

    Du behöver inte läsa mot ett Slutbetyg, även om du får... du kan läsa mot Examensbevis. De som gick ut gymnasiet t o m år 2013 läste alla mot ett Slutbetyg. Nu är Examensbevis standard, men på komvux kan man - på undantag- fortfarande få Slutbetyg.

    tips - du kan kika på yrkeshögskoleutbildningar. Yrkeshögskola kan göra undantag och ta in utan att man har fullständiga gymnasiala betyg; högskola/universitet kan inte det... för högskoleutbildningar måste man ha Grundläggande behörighet, alltid. Det går att söka många yrkeshögskoleutb. samtidigt och söka till högskoleutb. samtidigt. Det är oberoende av varandra antagningsprocesser.

    Milla SYV på FrågaSYV

    Om det på din komvux ej erbjuds kurser som du behöver, kanske du kan få hjälp av en kurator - be att få kontakt med kurator som kan ev fixa ngt undantag, ex att komvux köper kurser hos privata skolor eller hos komvux i en annan kommun; undantag kan du be om pga det finns dokumenterad sjukdomsbild i ditt fall.

    Studie- och yrkesvägledare