Adam

    Hej, jag läste natur på gymnasiet och helt ärligt jag började umgås med några personer och jag hamnade i ett helt annan värld, tog inte hand om mina studier alls och tiden gick förbi. Nu har jag inte ens sett mina betyg men jag vet att jag har runt 7-10 f. Jag har nu jobbat ett helt år och vill nu fortsätta min utbildning. Problemet är jag vill söka till jurist nu, gjorde högskoleprovet och fick 1,95 men jag har inte gymnasieexamen och jag vet inte hur exakt jag kan ta den, jag har inte mina betyg så vet ens vad jag saknar plus vet inte vem jag ska prata med, tänkte om jag får tag på mina betyg från gymnasiet kan jag kolla hur många poäng jag kom ut med sen läsa fram de poängen via andra kurser i komvux på distans? Eller hur gör jag? Jag ber om ursäkt jag vet jag skrev ganska mycket men har lite panik och vet inte hur jag börja.

    • Elev :

      Hej, alla elever ska ha ett studieplan. Det finns säkert inloggning där du kan få tillgång till det. Där kan du se alla dina betygsatta kurser vilket vanligtvis framgår.

      Det är jättebra att du fått 1.95 i högskoleprovet. Gratulerar :)

      Du säger att du har cirka 10 F vilket är cirka 1000 gymnasiepoäng.

      Dina alternativ är följande:

      1. Undersök om du kan få en förlängning av programmet eller gå om naturprogrammet för årskurs 3

      2. Byt till ett annat program om möjligt. Exempel ekonomi eller Samhäll.

      Om det skulle vara så att du inte kan fortsätta studier på Gymnasiet kan du fortsätta din studier på komvux. Där har du rätt att läsa de kurser du blir antagen till så att du når gymnasieexamen. Dessutom finns en bättre flexibilitet inför val kurser till examen eller av examina i samråd med komvux.

      Jag hoppas du fick svar på din fråga

    • : Så om jag till exempel har 10 f vilket är 1000 poäng, kan jag läsa 1000 poäng i komvux och då har jag gymnasieexamen? Och hur vet jag när jag har fått den, får man nån papper eller står nånstans ?
    • Milla : Under vilket kalenderår fyller du 20 år? Detta frågar jag för att säkert kunna svara om gymnasiet (för ungdomar) är ngt alternativ för dig, över huvudet taget, eller om det är endast Komvux som du ska vända dig till.
    • Elev :

      För att högskoleförberedande examen skall utfärdas krävs minst:

      godkänd i 2250 gymnasiepoäng, dessutom skall Svenska 1-3, Engelska 5-6 samt Matte 1 vara godkänt. Slutligen godkänt gymnasiearbete.

      Låt oss säga att du har godkänt i de ämnen som krävs för högskolebehörighet men fattar en del programgemensamma kurser, då kan du läsa några ämnen inom denna kategori så att du får dina 1000 poäng. Därefter kan Gymnasieexamen. Till skillnad från Gymnasiet som per automatik utfärdar examen när kraven är uppfyllda brukar komvux vilja att du begär att examen ska utfärdas för att den ska göra det, men det är bara att skriva till de när du väl har nått kraven. Dock råder jag dig att kontakta SYV på komvux så att ni tillsammans kan planera din examen.

      Läs mer på https://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    • : Jag fyllde 20 2020,
    • : 2020
    • Milla : Jag har nu skrivit SVAR på din fråga. Du vänder dig till KOMVUX i den kommunen där du är folkbokförd. Om du uppger vilken kommun det är, kan jag hitta mer info om hur du söker just till "den komvux". :)
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du redan är 20 år och har jobbat i ett år när du har avslutat år 3 eller om du hoppade av gymnasiet utan att ha gått 3 år - i vilket fall är det Komvux och inte längre gymnasiet som gäller för dig.
    Vill du in på högskola, behöver du i vilket fall godkända betyg i Matematik 1, Engelska 5 och 6 och i Svenska (eller svenska som andraspråk, SAS) 1, 2 och 3.
    Om du saknar godkända betyg i de kurser som jag nämner ovan, kan du direkt nu söka till dem på komvux (i den kommunen där du är folkbokförd).
    Om du behöver läsa in 1.000 gymnasiepoäng, så är det 2,5 terminers studier på heltid. Om du ska jobba och studera samtidigt, så rekommenderas studera på högst halvtid, då gäller det läsa på halvtid i 5 terminer.
    Exakt vilka kurser du behöver läsa, förutom de jag nämner ovan - beror på "från vilket program" ditt examensbevis ska vara. Temat för gymnasiearbete måste stämma överens med programmets inriktning och finnas med E i ditt exam.bevis. GA gör man mot slutet av sina studier mot examensbevis.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jag ska läsa på heltid, så de poängen jag har från de kurserna jag klarade finns kvar, jag ska fortsätta läsa natur kurserna på komvux de som jag fick f på sen tänkte jag läsa behörighets kurserna för jurist eller finns det nån snabbare väg?
    • Milla : För juristprogrammet krävs godkända betyg i Samhällskunskap 1b och Historia 1b (för särskild behörighet). För övrigt behöver du Examensbevis från gymnasiet och godkända betyg i svenska 2,3 och eng 6. Det finns inga krav på att du ska ha just naturvetenskaplig examen eller en annan sort examen, t.ex samhällsvetenskaplig examen. Du kan t.ex läsa byggkurser eller vårdkurser eller till bussförare på komvux och ta ut yrkesexamen med eng 6 och svenska 2 och 3 inkluderade; ett sådant dokument ger lika mycket behörighet till juristprogrammet som natur.vet examen. Om du läser ngn yrkesutbildning på komvux, och inkluderar de yrkeskurserna i ditt exam.bevis, slår du "2 flugor med en smäll": skaffar dig ett yrke + blir behörig till juristprogrammet. Du har högt resultat på högskoleprovet, men det finns ändå ingen mening att inte försöka få högt meritvärde i ditt exam.bevis, alltså inkludera de kurser som ger högre meritvärde (detta av flera anledningar; t.ex kan juristprogrammet bli så "poppis" att inte ens HP på 1.95 garanterar en plats... eller att du längre fram i livet, kanske om 20 år vill söka till en annan högskoleutbildning och behöver då konkurrera med ditt meritvärde på dina gymnasiala Betyg).
    • : Så vad är snabbaste vägen steg för steg? Förlåt om jag är jobbig, är bara förvirrad? Vill bli advokat, det är jag helt säker på. Hur börjar jag nu då? Snabbaste vägen, plugget blir inget problem för mig, enda orsaken till att jag inte klarade massa kurser var att jag inte på lektionerna eller proven, brydde inte mig helt och hållet. Jag har godkänt i engelska ,5,6 och matte 1c har jag också godkänt i, svenska tror jag dock inte.
    • Elev : Hej, den snabbaste vägen för att bli klar med examen beror ju på om du läser dina framtida kurser på hel eller deltid, men Milla:s rekommendation är verkligen något du borde tänka på. Kanske utbilda dig till bussförare, då får du 850 gymnasiepoäng, det innebär att du har kvar att läsa 150 gymnasiepoäng, vilket där du kan välja att läsa dina svenska kurser du inte klarat och annat relevant. Du kommer då få gymnasieexman inom fordon och transport och det har ingen betydelse om du har det eller naturexamen, det enda högkolan tittar på är om du har "högskolebehörighet" "särskildbehörighet" sedan är det konkurrens urvalet som avgör om du kommer in eller inte. Jag tycker att det bästa alternativet och snabbaste vägen för dig! Dessutom får du ett yrke på köpet trots att du i praktiken inte behöver arbeta med det om det så att du inte vill, men ett yrke hjälper mycket för sådana som även studier på Universitetet då CSN inte alltid den bästa ekonomi att räkna med. Jag hoppas att du fått svar på din fråga :)
    • : A jag tror jag förstår nu, sista frågan, hur vet jag när jag har fått examen? Och högskolebehörigheten? Så till exempel vi säger jag har fått 1500 poäng från gymnasiet, ska jag bara samla 1000 pååkt från komvux och de läggs till eller ?
    • Milla : Rekommendationen (vårt råd) är att du bokar tid med SYV på komvux för planering mot examensbevis. I annat fall kan du begära få ut examensbevis per e-post (meddelande till komvux i din kommun) eller så kan det hos vissa kommuner finnas Mallar/formulär på hemsidorna där du fyller i vem du är: namn, personnummer och de kurser som du vill ska ingå i ditt exam.bevis; sedan tittar SYV på komvux på den "begäran" och avgör om det går att göra som du önskar eller inte. Om ja, får du exam.bevis utfärdat; om nej - hoppas jag de kontaktar dig för diskussion om det fattas ngt. eller vad du behöver göra mer för att få ut examensbevis. Som det brukar vara så är det på Arkivpappret med "vattentecken" på som dokumentet (originatet) utfärdas. Och det dokumentet kunde man innan Covid-19 hämta ut personligen på expeditionen på komvux. Just nu skickar de kanske hem till folkbokföringsadressen. Samtidigt registreras det att du fick ut exam.bevis i databaser på dator; i komvux egen databas och även i BEDA, gemensam databas (fler och fler skolor ansluter sig till BEDA). Om ditt exam.bevis blir registrerat i BEDA, kommer det dyka upp på din inloggning till www.antagning.se när du söker till högskoleutb.,och du slipper själv ladda upp ditt exam.bevis. I annat fall laddar du upp inscannat exam.bevis. Man ska alltid vara beredd att visa upp originalet. Vi rekommenderar även skaffa sig ett par vidimerade kopior. T.ex kan du be personal på komvux att innan de skickar eller ger exam.bevis till dig, att de tar 2-3 kopior och vidimerar dem. Då stämplas kopiorna med stämpel "Kopians överensstämmelse med originalet intygas..." och så namn och tel.nr till de som vidimerade, t.ex kan det vara utbildningsasministratör eller SYV på komvux. Vidimerade kopior brukar i de flesta fallen accepteras som om de vore original. Spara sedan originalet på ett säkert ställe. Att skicka iväg originalbetygen (t.ex till en skola eller till en arbetsgivare) avråder vi ifrån; utan du skickar iväg kopiorna. Originalet bör du kunna uppvisa - vid behov.
    Läs alla kommentarer