Olle

    Hej, Jag studerar för närvarande på Stockholms universitet, där jag läser på Juristprogrammet. Under den senaste tiden har jag funderat på att eventuellt ta en dubbelkandidat (juristexamen + en ytterligare kandidat). Jag vill såklart att detta ska ske på smidigaste sätt, genom att jag förhoppningsvis kan tillgodose någon av de kurser som jag läser på Juristprogrammet. Tacksam för tips!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Olle,
    ta upp den frågan med studievägledare på den institutionen där du vill ta dina examina; reglerna kring kandidatexamen kan vara olika på olika lärosäten och även på olika fakultet inom samma lärosäte (jag menar Vilka kurser som får ingå i kandidatexamen).
    De "ramarna" som alla svenska lärosäten har är 180hp och minst hälften i "huvudämnet" + kandidatkurs med godkänt resultat (minst 15hp - kandidatkurs, kan vara 30 hp...). Huvudämnet i din examen från juristprogrammet bli ju, så klart, Juridik. Vad vill du ha för huvudämne i den andra examen? Det är inte alls säkert att de kurserna finns att läsa vid sidan av dina studier på juristprogrammet: om du nu läser på heltid dagtid, måste dina övriga studier vara på kvällstid eller på distans.
    ***
    I en generell kandidatexamen brukar man kunna ta in 60 hp "vilka kurser som helst" och på så sätt är det rimligt att anta att du med endast 120 hp studier utöver juristprogrammet, skulle kunna ta ut ännu en kandidat, men prata om det med de som "sitter på den specifika kunskapen", nämligen studievägledare på just de institutioner där du vill ta ut examina dina.
    Lycka till!
    Julia